Gestalt in coaching en training

In dit artikel geef ik je een aantal aanwijzingen om als coach, manager of trainer Gestaltmethodisch te werken.



De Gestalttherapie (in de jaren vijftig ontwikkeld door Fritz Perls) biedt een denk- en werkkader dat je training en coaching aanzienlijk kan verdiepen. We noemen dit Gestaltmethodisch werken. In dit artikel geef ik je een aantal aanwijzingen om als coach, manager of trainer Gestaltmethodisch te werken.

Gestaltmethodisch werken begint altijd in het hier-en-nu. Wat houdt de coachee of deelnemer op dit moment bezigt? Wat doet hij en wat is het effect op zijn omgeving? Twee karakteristieke Gestalt-ingangen om hiermee aan het werk te gaan zijn:

  • Vergroten van gewaarzijn, en
  • Herstellen van contact.

Vergroten van gewaarzijn
Gewaarzijn is het bewustzijn van wat je voelt, doet en denkt, waar je behoefte aan hebt en wat er in je omgeving gebeurt. Gewaarzijn is zowel naar binnen, naar jezelf als naar buiten, naar je omgeving gericht.
Fritz Perls formuleerde vijf vragen die het gewaarzijn vergroten:

  1. Wat ben je aan het doen?
  2. Wat voel je nu?
  3. Wat wil je?
  4. Wat verwacht je?
  5. Wat ben je aan het vermijden?

Je kunt deze vragen regelmatig gebruiken tijdens je coaching en training. Ze nodigen je coachee of deelnemers uit tot (zelf)reflectie, een pas op de plaats. Door op deze manier het leerproces te vertragen kan verdiepend zelfinzicht ontstaan. De volgende momenten zijn hiervoor bij uitstek geschikt: de start van de training of coaching, een storing (‘weerstand’) in het leerproces of leercontact, het afsluiten van een oefening of bijeenkomst.

Methodiektraining Gestalt

Snel tot essentiële leerthema's doordringen met Gestaltmethodiek

Tweedaagse methodiektraining voor coaches, trainers, managers, opleiders en teamcoaches

Meer informatie

Methodiektraining Gestalt

Herstellen van contact
Voor contact is het nodig om je open te stellen voor de ander en open te zijn over jezelf. Het vraagt luisteren zonder oordeel en waardevolle aspecten van jezelf inbrengen.
Contact verloopt niet altijd vlekkeloos. In de manier waarop mensen contact maken met zichzelf en met hun omgeving worden hun patronen zichtbaar. Gewaarzijn is de sleutel om de patronen bewust te worden en te zien welke actie nodig is om het contact te herstellen.
De volgende vragen kunnen helpen om de patronen zichtbaar te maken:

  • Is de deelnemer/coachee in contact met zijn gevoelens, behoeften en fysieke gewaarwordingen?
  • Is de deelnemer/coachee open en oordeelsvrij in het contact met anderen?
  • Hoe gaat de deelnemer/coachee fysiek en emotioneel om met afstand en nabijheid van anderen?

Een eenvoudig speelveld voor interventies vanuit de Gestaltbenadering binnen coaching en training ziet er als volgt uit:

gestaltmethodisch werken

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!