Verdiepende methodieken

In dit artikel vind je een korte introductie van 4 verdiepende methodieken: Systemisch werken, Gestalt, Voice Dialogue en Transactionele Analyse.



Een kennismaking met Systemisch werken, Gestalt, Voice Dialogue, en Transactionele Analyse

In dit artikel vind je een korte introductie van 4 verdiepende methodieken: Systemisch werken, Gestalt, Voice Dialogue en Transactionele Analyse. In onze vervolgopleiding ‘Dieptecoaching’ leer je werken vanuit deze 4 methodieken.

Vervolgopleiding Dieptecoaching

NOBCO EMCC 3: Persoonlijke en professionele verdieping voor coaches

Leer transformatieprocessen begeleiden vanuit Voice Dialogue, Gestalt, Familieopstellingen en Transactionele Analyse.

Meer informatie

Vervolgopleiding Dieptecoaching

Systemisch werken
De door Hellinger ontwikkelde methodiek van het maken van opstellingen is een fascinerende ingang om inzicht te krijgen in het ontstaan van je patronen. Op YouTube geef ik een demonstratie van een eenvoudige werkvorm die je zowel in coaching als in training kunt toepassen. Door symbolisch je gezin van herkomst op te stellen zoals jij dat hebt ervaren, krijg je inzicht in jouw taak binnen het gezin. Deze taak kun je doorgaans direct doorvertalen naar de rol de je inneemt als trainer of coach.
Aanvullend kun je bijvoorbeeld naar de opstelling kijken vanuit het principe van ordening. Vanuit de verticale ordening kun je onderzoeken welke plek jij inneemt ten aanzien van je vader en je moeder en hoe je ouders zich verhouden tot elkaar. Vanuit de horizontale ordening is het interessant welke plek jij inneemt ten opzichte van je broers en zussen, en of deze congruent is met de plek die klopt met de ordening.

Gestalt
Een andere bruikbare ingang voor Gestaltmethodisch werken binnen coaching en training is ‘gewaarzijn’. Door deelnemers in het ‘hier-en-nu’ uit te nodigen om zich gewaar (bewust) te zijn van hun gedachten, gevoelens en fysieke waarnemingen verdiep je in een sneltreinvaart hun zelfinzicht.Een kenmerkende insteek van de Gestaltmethodiek is: wat is op de voorgrond en wat op de achtergrond? De vrouw in het plaatje hiernaast (hoe oud is ze volgens jou?) is daarvan een bekend voorbeeld. In training of coaching betekent de vraag ‘Wat is op de voorgrond?’: Wat houdt je deelnemers bezig? Met welke vraag of situatie zijn ze in gedachten bezig? Wat raakt hen (nog) emotioneel? Wanneer je aan het werk gaat met vragen of situaties die ‘op de voorgrond’ zijn, weet je zeker dat de deelnemers gemotiveerd zijn. Er is energie om mee te werken.

Voice Dialogue
Voice Dialogue is erop gebaseerd dat wij bestaan uit diverse ‘ikken’, ook wel subpersonen genoemd. Deze ik-jes zijn onderling zeer verschillend en hebben allemaal hun eigen drijfveren, wensen en behoeften. Ieder mens heeft zijn eigen ‘bus vol ikken’. Een leuke werkvorm kan zijn om je eigen bus vol ikken te tekenen: wie zitten er in jouw bus en waar zitten ze?
Door middel van een dialoog tussen twee verschillende stemmen in je hoofd, kun je je buspassagiers beter leren kennen. Hiervoor geef je de twee subpersonen ieder een plek in de ruimte. Door op de plek van de subpersoon te gaan staan kruip je helemaal in de huid van deze ‘ik’. Je ervaart hoe hij of zij denkt en voelt, wat zijn of haar behoeften zijn, zijn of haar houding en gedrag. Wanneer beide subpersonen zijn verkend gaan ze met elkaar in gesprek, waardoor het patroon tussen hen zichtbaar wordt. Voice Dialogue is oordeelsvrij en erop gericht dat je subpersonen de ruimte krijgen om er helemaal te zijn.

Transactionele Analyse
Ik wil hier graag een van mijn andere favorieten uit de TA introduceren,Het bekende model van de Transactionele Analyse is het model van drie egoposities: de Ouder, Volwassene en Kind in een persoon. Dit model geeft in training en coaching een praktische kapstok om te reflecteren op gedrag en de eigen patronen daarin. In de vorige nieuwsbrief beschreef ik hiervoor een speelse werkvorm.
namelijk het begrip ‘Strooks’. Een strook is een hoeveelheid aandacht die je krijgt. Die aandacht kan positief of negatief zijn (bijvoorbeeld een compliment of een straf), verbaal of non-verbaal (“fijn dat je er bent” of een knuffel), van veel of weinig kwaliteit (oprechte belangstelling of een terloopse vraag hoe het met je is). Je kunt strooks geven en ontvangen.
We hebben allemaal behoefte aan strooks, en zijn in de loop van ons leven gewend geraakt om er op een bepaalde manier mee om te gaan. Dit kun je inzichtelijk maken in de vorm van je ‘strookhuishouding’. Zo kun je bijvoorbeeld gewend zijn om vooral strooks te geven en het lastig vinden om ze te ontvangen, om vooral negatieve strooks te geven, of om met heel weinig positieve strooks te overleven. Het onderzoeken van je strookhuishouding is tevens interessant in het licht van je manier van trainen of coachen.

Wil je leren werken met deze mooie methodieken? Schrijf je dan in voor de vervolgopleiding Dieptecoaching.

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!