In de trainersopleiding 'Trainen met Ziel en Zakelijkheid’ leg je een stevig fundament voor je vakmanschap als vaardigheidstrainer en trainer persoonlijke ontwikkeling, en ontwikkel je een coachende trainingsstijl op de boven- en onderstroom. Je leert vaardigheden stap voor stap inoefenen en leert verdiepende methodieken op de onderstroom.
Vier niveaus in trainen
In mijn boek ‘Impact als trainer’ introduceerde ik vier type trainingen en daaraan gekoppeld vier competentieniveaus voor trainers.
Vakinhoudelijke trainingen
Vaardigheidstrainingen
Trainingen Persoonlijke Ontwikkeling
Systemische teamtrainingen
Deze trainingstypen vragen een toenemende bekwaamheid in trainerscompetenties, een groeiende diepgang in de persoonlijke ontwikkeling van de trainer en een steeds dieper inzicht in de heftigheid van groepsdynamica en de wetmatigheden in systemen. Inmiddels hebben we onze trainersopleidingen helemaal afgestemd op deze trainersniveaus.
Trainersniveau 3: Trainen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling
In dit artikel neem ik je mee naar trainersniveau 3, het niveau van de trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid en leiderschapsontwikkeling.
Onze opleiding op dit niveau heet ‘Trainen met Ziel en Zakelijkheid’. Je leert hier trainen op de bovenstroom (vaardigheidstrainer – niveau 2) en trainen op de bovenstroom (een trainer persoonlijke ontwikkeling traint op de onderstroom én de bovenstroom). Je leert hier je vakmanschap als vaardigheidstrainer met een coachende trainingsstijl en leer je trainingen verdiepen met methodieken op het mentale, emotionele, fysieke en zingevingniveau die ook binnen coaching worden gebruikt.
De 3 coachingsprincipes in trainingen
Als trainer ben je eigenlijk coach van acht tot twaalf personen tegelijk.
De drie coachingsprincipes kun je hierbij als leidraad gebruiken:
Coachingsprincipe 1: Bewustwording
Je vergroot het bewustzijn van deelnemers door enerzijds verdiepende vragen te stellen op het mentale, emotionele, fysieke en zingevingniveau (de onderstroom) en ze anderzijds een confronterende spiegel voor te houden over hun gedrag en het effect hiervan op anderen (de bovenstroom).
Coachingsprincipe 2: Verantwoordelijkheid
De coachende trainer is erop gericht dat deelnemers eigenaar worden van hun eigen leerdoelen.
Hoe harder je als trainer zelf gaat werken, hoe minder je deelnemers zelf in beweging komen.
Daarmee vraagt een coachende trainingsstijl dus niet alleen trainerscompetenties, maar ook een coachende houding en aanwezigheid van de trainer.
Coachingsprincipe 3: Resultaatgerichtheid
Ook al ga je als coachend trainer meer de diepte in met je deelnemers, het groei- en ontwikkelingsproces heeft altijd een doel met een gewenst zichtbaar resultaat in de (werk)praktijk. Elke (diepte) interventie die je als trainer doet, is dan ook met dit doel voor ogen.
Je werkt stap voor stap toe naar het realiseren van het gewenste resultaat op de bovenstroom.
Voor een zichtbare en blijvende gedragsverandering in de praktijk is het (naast het intrainen van vaardigheden) nodig om ook de belemmeringen te onderzoeken die de verandering in de weg staan en op zoek te gaan naar hulpbronnen voor de transformatie.
Daarmee worden het mentale, emotionele, fysieke en zingevingniveau toegevoegd aan het gedrag- en omgevingsniveau van de vaardigheidstrainer.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en artikelen op onze Kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Praat mee