Programmeerkristal voor effectieve trainingsprogramma’s
De Programmeerkristal is het model voor het ontwikkelen van effectieve trainingsprogramma's binnen een organisatiecontext.
De Programmeerkristal is het model voor het ontwikkelen van effectieve trainingsprogramma's binnen een organisatiecontext.
Voor het ontwikkelen van programma’s bestaan diverse, vaak ingewikkelde, modellen. De meeste van die modellen zijn gericht op onderwijssituaties en niet specifiek op een trainingsprogramma ontwikkelen.
Om een programma te ontwikkelen voor een training die plaatsvindt binnen een organisatiecontext, gelden deels andere aandachtspunten dan voor een trainingsprogramma ontwikkelen in een onderwijscontext.
Daarom heb ik in de loop van de tijd een overzichtelijk programmeermodel samengesteld dat recht doet aan de organisatiecontext waarin een training meestal plaatsvindt.
Omdat de vorm ervan mij doet denken aan een kristal, heb ik het de naam ‘de programmeerkristal’ meegegeven.
Een naam met een dubbele bodem, want gedurende het ontwikkelingsproces is op veel punten helderheid geboden: kristalhelder.
De programmeerkristal bestaat uit de volgende elementen:
Je organiseert de training voor de deelnemers van de training. Deze mensen wil je iets leren. Op hun praktijkervaringen, leerwensen en leerstijlen zul je je trainingsprogramma daarom optimaal moeten afstemmen.
De deelnemer heeft om die reden een centrale plek binnen de programmeerkristal.
De doelen die je met je deelnemers wilt bereiken worden vastgesteld in overleg met het management, en eventueel aangescherpt na de intakes met de deelnemers.
Uiteindelijk moeten de deelnemers het in de training geleerde daadwerkelijk gaan toepassen in hun eigen werkpraktijk .
Maak kennis met onze werkwijze en trainersopleiding!
Je maakt kennis met een aantal thema's van het trainersvakmanschap en krijgt inzicht in wat onze trainersopleiding voor jou kan betekenen.
De middelen die je inzet om de trainingsdoelen te bereiken, zoals bijvoorbeeld het aantal trainingsdagdelen, de keuze van werkvormen of het gebruik van audiovisuele hulpmiddelen.
De trainer, zijn visie en zijn stijl van trainen, hebben een belangrijke invloed op het programma. Een trainer moet volledig achter zijn programma staan om de grootste impact en het meeste effect bij zijn deelnemers te hebben.
De leerinhoud die je als trainer, in het kader van de trainingsdoelen, op je deelnemers wilt overbrengen.
De randvoorwaarden behelzen de praktische context waarbinnen de training zich afspeelt, zoals de trainingslocatie, de zaalruimte en de aanwezige hulpmiddelen.
Alle zeven elementen van de programmeerkristal zijn onderling met elkaar verbonden.
Wanneer één element verandert, zal dit ook de andere elementen beïnvloeden.
Daarnaast hebben het management en de organisatiecontext een belangrijke invloed op de te ontwikkelen training. De training moet aansluiten bij de ontwikkelingen binnen de organisatie.
Een actieve bijdrage van het management aan het gehele trainingstraject is vaak een cruciale factor in de transfer van het in de training geleerde naar de werkpraktijk.
De Programmeerkristal kun je op verschillende niveaus gebruiken om trainings- en opleidingsprogramma’s te ontwikkelen.
Op elk niveau zijn de verschillende elementen van de programmeerkristal te doorlopen.
Nieuwsgierig naar meer inspiratie, kennis en praktische handvatten voor trainen? Lees dan:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en artikelen op onze Kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Meer tools vind je op onze kennisbank onder de Toolbox voor trainers, coaches en teamcoaches. Zoals:
Zoek je een opleiding waarin je meer leert over training ontwikkelen? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:
Je wordt gemakkelijk Trainer NOBTRA met de Post-HBO Trainer Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid van Blankestijn &…
Een trainer, coach of teamcoach acteert binnen een organisatie met een eigen systemische achtergrond en systemische gewoontes. In…
Silvia neemt je mee in de wereld van een Trainer Persoonlijke Ontwikkeling. Ze legt je uit hoe een…
Silvia beschrijft de 4 trainingstypen, hun leerprocessen en groepsdynamiek, en de eisen die deze trainingen stellen aan de…
Praat mee