Thema 2: Zicht op Communicatie
Communiceren met Ziel en Zakelijkheid 2
‘Om anderen te leren kennen, moet je eerst jezelf leren kennen.’
Je krijgt inzicht in een aantal zaken die – vaak onbewust – veel invloed hebben op de kwaliteit van de communicatie.
Gedrag is namelijk vaak gebaseerd op allerlei interpretaties van wat we menen te hebben waargenomen bij de ander.
Maar wat heb je objectief waargenomen en wat heb je vanuit je eigen referentiekader ingekleurd?
Interpretaties zijn een bron van misverstanden en irritaties.
Daarnaast onderzoek je hier de communicatie met jezelf.
Je verkent de innerlijke dialoog die je regelmatig voert met jezelf, en krijgt vanuit de RET (Rationele Effectiviteits Training) handvatten om je mentale overtuigingen uit te dagen.
3.1 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet …
3.2 Referentiekaderoefening
3.3 Referentiekader onderzoeken
3.4 Waarnemen van non-verbale communicatie
3.5 Waarnemen versus interpreteren
3.6 Let op ANNA!
3.7 Gewaarzijn
3.8 Een krachtige lichaamshouding
3.9 Ontspannen ademhalen
3.10 Laat je stem horen!
3.11 Zelfreflectie feedback
3.12 Zorgvuldig en opbouwend feedback geven
3.13 Non-verbaal gedrag en zorgen voor je eigen doelen en belangen
3.14 Non-verbaal gedrag en zorgen voor (de relatie met) anderen
3.15 Metacommunicatie
4.1 Zicht op je irrationele gedachten
4.2 Uitdagen van je belemmerende gedachten
4.3 Verken je subpersonen
4.4 Een innerlijke dialoog
4.5 ‘Grote ik’ en ‘Kleine ik’
Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.
In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!
Je kunt de opdrachten ook gebruiken tijdens je training en coaching.
Wil je hier meer over leren? Dan ben je van harte welkom in onze Trainer en Coach Opleidingen met Ziel en Zakelijkheid.
Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…
Wanneer u ervan overtuigd bent dat ‘je niet kunt veranderen’, zal uw gedrag ook niet veranderen. Wanneer u…
Hoe pakt u het aan als u uw medewerkers bewuster wilt maken van hun handelen? Bereikt u hiermee…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book