De omgeving van de coachee kan een heel bekrachtigende hulpbron zijn, bijvoorbeeld als de coachee weinig zelfreflectie heeft, zich onzeker voelt over zijn kwaliteiten of toegevoegde waarde, of een zelfbeeld heeft dat niet overeenkomt met de test en toetsing in de praktijk nodig heeft.
Een feedback-opdracht kan bijvoorbeeld bestaan uit onderstaande.
Werkvorm: Wat zijn mijn kwaliteiten?
De coachee vraagt in zijn werkomgeving aan collega’s, manager en klanten wat zijn sterke kanten zijn in zijn werk. Welke kwaliteiten zet hij volgens hen in en in welk gedrag komen deze kwaliteiten tot uiting?
Werkvorm: Wat past bij mij?
De coachee vraagt feedback aan mensen in zijn privé-omgeving, zoals partner, ouders, broers en zussen, vrienden. Hier kun je de coachee bijvoorbeeld feedback laten vragen op thema’s als: Wanneer zie je mij stralen? Wat is volgens jou belangrijk voor mij in een nieuwe baan? Wat voor soort werk vind je bij mij passen?
En ook coach op Europees erkend Practitioner niveau
In onze Noloc erkende Post-HBO Loopbaancoach Opleiding leer je loopbaanontwikkeling begeleiden op de bovenstroom en de onderstroom en leer je coachen op Europees erkend Practitioner niveau.
Werkvorm Wat is mijn toegevoegde waarde?
Een andere waardevolle insteek voor het vragen van feedback is gericht op de toegevoegde waarde van de coachee. Hierbij kun je vragen gebruiken als: Waar zit naar jouw idee mijn kracht? Wat heb ik bijgedragen aan het succes van dit team, deze organisatie? Voor welke klus of taak zou je mij bij uitstek vragen? Wat zou het team, de organisatie missen als ik hier niet meer werk? Wat is mijn toegevoegde waarde voor dit team, deze organisatie?
Werkvorm Wat zijn werkvoorwaarden voor mijn werkplezier?
Wanneer je het Inspiratiespel van Peter Gerrickens en Marijke Verstege hebt gebruikt voor de zelfreflectie van de coachee kun je deze ingang ook gebruiken bij het feedback vragen, bijvoorbeeld over de werkvoorwaarden die voor de coachee belangrijk zijn om met plezier zijn werk te doen.
De feedbackgever kiest dan uit de 37 kaarten met ‘Voorwaarden’ maximaal 8 voorkeuren die volgens hem belangrijk zijn voor het werkplezier van de coachee. Vervolgens legt hij deze 8 voorkeuren in volgorde van belangrijkheid.
In het bespreken van de feedback kunnen de voorwaardenlijst van de feedbackgever en van de coachee zelf naast elkaar worden gelegd.
Wanneer je geïnteresseerd bent in de voors en tegens van het inzetten van loopbaantesten in loopbaancoaching, lees dan het blog De kracht en valkuil van het werken met testen in loopbaancoaching.
Ben je op zoek naar andere werkvormen die je kunt inzetten na het bespreken van een loopbaantest, kijk dan eens op
Wil je meer weten over de rol van loopbaanadviseur in loopbaancoaching? Lees dan het blog De loopbaancoach als loopbaanadviseur.
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Coachen en met het Stermodel
Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.
In dit blog geeft Silvia inzicht in de voors en tegens van het werken met testen in loopbaancoaching…
In dit blog krijg je inzicht in de verschillen tussen de rol van loopbaancoach en de rol van…
In dit blog leg ik uit wat empowerment betekent in de verschillende fasen van een loopbaantraject, wat empowerment…
De gratis online toolbox Loopbaancoaching biedt een uitgebreide gereedschapskist voor loopbaancoaches. In dit blog geef ik een korte…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book