Inzicht de de fasen van groepsontwikkeling helpt je om ontwikkelingen in de groep te kunnen plaatsen, en de groepsontwikkeling lerend te begeleiden. In de literatuur (onder andere Remmerswaal, 2004) worden vaak de volgende fasen onderscheiden in de ontwikkeling van een groep:
In deze fase wordt de groep ‘ontworpen’. Wat zijn de doelstellingen en de werkwijze van de training? Wat is er vooraf gecommuniceerd over de training en hoe heeft de selectie plaatsgevonden? Wat is de toegevoegde waarde van de training voor de deelnemers?
Al dan niet bewust zijn de deelnemers bezig met vragen als ‘Hoor ik erbij of niet?’ en ‘Hoe gaan we hier met elkaar om?’. Aan het eind van de oriëntatiefase hebben de deelnemers het gevoel ‘het te zien zitten’ in deze groep.
Verdiep je impact als teamcoach!
Leer teams groepsdynamisch en systemisch coachen op boven- en onderstroom, werk diepgaand aan je dienende plek als teamcoach.
De deelnemers gaan onderzoeken wat ze echt aan elkaar hebben en testen de onderlinge relaties uit. Ook het leiderschap van de trainer kan op de proef gesteld worden. De deelnemers zijn bezig met vragen als ‘Hoeveel invloed kan/wil ik hier uitoefenen?’ en ‘Wie is hier de – informele – leider?’.
In de affectiefase is het thema afstand en nabijheid aan de orde: ‘Hoe dicht sta jij bij mij?’, ‘Hoe betrokken ben jij bij mij?’, ‘Hoe erg mag ik jou (niet)?’. De machts- en affectiefase kunnen elkaar in de praktijk regelmatig afwisselen.
De groep is nu tot volle bloei gekomen. De deelnemers accepteren elkaar met hun kwaliteiten en eigenaardigheden. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen en geven elkaar eerlijk en direct feedback. In deze fase leeft het thema ‘Kan ik in deze groep helemaal mezelf zijn?’.
Mensen gaan heel wisselend om met afscheid: de één vertrekt het liefst met stille trom, een ander gaat heibel schoppen, en een derde zorgt ervoor dat het afscheid niet al te definitief lijkt door al voor de toekomst een ontmoeting of een reünie af te spreken.
Kijk terug op een voor jou lastige trainingssituatie waarin je geconfronteerd werd met emoties in de groep. Beschrijf je interventiekeuze vanuit het risico om wel of niet door de groep gewaardeerd te worden.
Meer leren?
Wil je jezelf meer leren over de intensiteit van groepsdynamica en je rol als trainer hierin? Dan kun je bij Blankestijn & Partners bij uitstek terecht in de opleidingen:
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductieworkshop Systemisch Teamcoachen (bedoelt voor teamcoaches) of de gratis introductieworkshop Trainen met het Stermodel (bedoelt voor trainers).
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.
In dit blog geef in je praktische aanwijzingen hoe je de zes ontwikkelingsniveaus van het Stermodel kunt gebruiken…
Het gedragsniveau het meest concrete en zichtbare niveau van het Stermodel dat uiteindelijk bepalend is voor de impact die…
Wanneer je als teamtrainer / teamcoach bewust omgaat met de plek van waaruit je het team begeleidt, wordt…
Voor een effectieve samenwerking is het noodzakelijk dat er gecommuniceerd wordt op vier communicatieniveaus: inhoud, procedure, interactie en…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book