In deze opstelling werk je op een systemische manier met de dramadriehoek uit de Transactionele Analyse. Hierdoor krijgt de coachee diepgaand inzicht in zijn patroon binnen de dramadriehoek en zijn systemische bagage die hier van invloed op is.
De Dramadriehoek is een door Stephen Karpman ontwikkeld model binnen de Transactionele Analyse, dat communicatiepatronen weergeeft vanuit de interactie tussen drie rollen: de Redder, de Aanklager en het Slachtoffer.
In alle drie de rollen gaat de coachee ‘uit zijn kracht’ en is hij minder effectief in het creëren van een baan of loopbaan die past bij zijn eigenheid en innerlijke drijfveren.
In het kader van empowerment kun je de dramadriehoek heel goed gebruiken voor het onderzoeken van niet-effectieve patronen in persoonlijk leiderschap en communicatie.
Wil je meer weten over Transactionele Analyse? Lees dan het blog Transactionele Analyse in Coaching.
In de interactiepatronen van de dramadriehoek zijn twee gesprekspartners met elkaar in gesprek vanuit een van de drie rollen: de Aanklager, Redder of Slachtoffer. Gedurende het gesprek kunnen de gesprekspartners wisselen van rol. Kenmerkend is dat de gesprekspartners ‘gevangen blijven’ binnen de drie rollen van de dramadriehoek, waardoor geen effectieve communicatie tot stand komt.
Ik geef hier een korte beschrijving van de drie rollen:
De rol van de Redder in de dramadriehoek
De Redder voelt zich verantwoordelijk voor het welbevinden en geluk van de ander. Hij biedt daarom graag zijn hulp aan, gevraagd en ongevraagd. Daarbij neemt hij met alle plezier verantwoordelijkheden van de ander over, waardoor hij zijn gesprekspartner is de Slachtofferrol zet.
Zelf vraagt de Redder geen hulp; hij ‘is ok’ en redt het prima zelf.
De Redder is goed in het dragen van verantwoordelijkheden en heeft veel oog voor anderen. Zijn uitdagingen zijn: de verantwoordelijkheid bij de ander laten en goed voor zichzelf zorgen.
De rol van de Aanklager in de dramadriehoek
De Aanklager geeft op een aanvallende manier kritiek en verwijten. Hij geeft de ander de schuld van problemen, en maakt luidt en duidelijk dat de ontstane problemen niet voortkomen uit zíjn handelen. Daarom stelt hij de ander verantwoordelijk voor de oplossing van het (gezamenlijke) probleem.
De Aanklager handelt vanuit de overtuiging ‘Ik ben ok en jij bent niet ok’.
De Aanklager is assertief, heeft een kritische blik en kan goed voor zichzelf opkomen. Zijn uitdagingen zijn: verbinding maken met de ander en waarderen van de kwaliteiten en toegevoegde waarde van de ander.
De rol van het Slachtoffer in de dramadriehoek
Het Slachteroffer maakt zichzelf klein. Hij voelt zich onzeker over zijn eigen kunnen en zijn toegevoegde waarde, en denkt dat anderen het beter weten dan hij. Hierdoor maakt hij zich afhankelijk van de hulp en waardering van anderen, maar neemt vaak niet de verantwoordelijkheid om de aangedragen adviezen in praktijk te brengen.
Het Slachtoffer handelt vanuit de overtuiging ‘Jij bent ok en ik ben niet ok’.
De kracht van het Slachtoffer is dat hij zich kwetsbaar durft op te stellen en hulp vraagt. Zijn uitdagingen zijn: vertrouwen in eigen kunnen en verantwoordelijkheid nemen voor eigen handelen.
Wil je meer weten over de dramadriehoek? Lees dan het blog Transactionele Analyse: De dramadriehoek en persoonlijk leiderschap.
Je kunt de opstelling De dramadriehoek inzetten voor de volgende doelen in het kader van empowerment, persoonlijk leiderschap of communicatie:
Opstelling 1: De rollen in de dramadriehoek verkennen
Nabespreking
Bespreek de ervaringen in de opstelling na en vraag de coachee welke rol hij het meest herkent bij zichzelf en/of in relatie tot het thema van zijn coachvraag.
Verdiepende vervolgopleiding voor trainers en coaches
Inzicht in de kern van TA, krachtige TA-thema’s leren begeleiden in je training of coaching, toolbox met TA werkvormen.
Opstelling 2: Systemische bagage en je rol in de dramadriehoek
Systemische vragen
Stel de coachee systemische vragen om zijn systemische bagage te onderzoeken, die zijn rol in de dramadriehoek beïnvloedt.
Je kunt hierbij bijvoorbeeld de volgende systemische vragen gebruiken:
Nabespreking
Bespreek met de coachee welke inzichten hij heeft gekregen over zijn systemische bagage ten aanzien van zijn rol in de dramadriehoek.
Stimuleer de coachee om fysiek en emotioneel waar te nemen wat deze inzichten met hem doen. Geef ruimte aan de emoties.
Opstelling 3: Uit de dramadriehoek stappen
Systemische vragen
Stel systemische vragen als:
Systemische bagage en helende beweging
Check of er systemisch ‘helende bewegingen’ nodig zijn om voluit uit de dramadriehoek te kunnen stappen. Bijvoorbeeld:
Geef de coachee de tijd en ruimte die nodig is voor de helende beweging, en stimuleer om fysiek en emotioneel gewaar te zijn.
Nabespreking
Bespreek de ervaringen en inzichten met de coachee. Doe dit vooral vanuit de fysiek en emotionele ervaringen. Door deze te versterken maak je een fysiek anker dat de coachee meeneemt naar de praktijk.
Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.
Lees verder:
Met behulp van de dramadriehoek kun je je patronen onderzoeken waardoor je persoonlijk leiderschap minder krachtig wordt. Het…
Transactionele Analyse (TA) biedt bruikbare structuren en inzichten voor de coach, waaronder de egoposities. Lees verder voor een…
In dit blog geef ik je inzicht in het begrip strooks binnen Transactionele Analyse en nodig ik je…
Sommige coaches coachen vanuit de vooronderstelling dat de coachee kwetsbaar is en dat je daarom voorzichtig moet interveniëren.…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book