De scenario-opstelling De loopbaanankers van Schein en Loopbaanscenario’s is een vervolg op de opstelling De loopbaanankers van Schein. Je kunt deze opstelling ook direct inzetten nadat de coachee een vragenlijst of zelftest over loopbaanankers heeft gemaakt. Het nadeel van deze verkorte route is dat de coachee zijn loopbaanankers minder heeft doorleeft.
De Loopbaanankers van Schein geven de coachee inzicht in wat voor hem van cruciaal belang is in een baan. Daarmee zijn ze een belangrijk anker bij het onderzoeken van verschillende loopbaanscenario’s en het maken van keuzes. Je zet deze opstelling in als de coachee meerdere loopbaanscenario’s onderzocht heeft, en het lastig vindt om hierin een keuze te maken.
Doel van de scenario-opstelling De loopbaanankers van Schein en Loopbaanscenario’s
De doelen van de De loopbaanankers van Schein en Loopbaanscenario’s zijn:
- De coachee onderzoekt een aantal mogelijke loopbaanscenario’s (maximaal 4) in relatie tot zijn loopbaanankers.
- De coachee prioriteert zijn loopbaanscenario’s op basis van zijn loopbaanankers.
Word Noloc erkend Loopbaancoach
En ook coach op Europees erkend Practitioner niveau
In onze Noloc erkende Post-HBO Loopbaancoach Opleiding leer je loopbaanontwikkeling begeleiden op de bovenstroom en de onderstroom en leer je coachen op Europees erkend Practitioner niveau.
De voorbereiding van de scenario-opstelling De loopbaanankers van Schein en Loopbaanscenario’s
Voordat je kunt beginnen met de scenario-opstelling zijn eerst een aantal voorbereidende stappen nodig:
- Keuze loopbaanscenario’s
Gebruik de loopbaanscenario’s die de coachee al eerder in het loopbaantraject heeft onderzocht. Om de opstelling en het keuzeproces krachtig en gefocust te houden, onderzoekt de coachee maximaal 4 loopbaanscenario’s die een serieuze optie voor hem zijn.
- Keuze loopbaanankers
Gebruik de persoonlijke loopbaanankerlijst die de coachee eerder heeft gemaakt. Op zijn loopbaanankerlijst heeft de coachee zijn loopbaanankers op volgorde van belangrijkheid geplaatst.
Bespreek met de coachee welke loopbaanankers hij voor deze opstelling gaat gebruiken. In veel gevallen is het gebruik van alleen loopbaananker nummer 1 voldoende, zeker als deze veruit de belangrijkste is. In andere gevallen vormen nummer 1 en 2, of de nummers 1,2 en 3 een combinatie die samen de ideale werksetting voor de coachee creëren.
Wees kritisch in het aantal loopbaanankers; gebruik er maximaal 3.
De scenario-opstelling De loopbaanankers van Schein en Loopbaanscenario’s
- Maak afzonderlijke grondplaten voor
- De maximaal 4 te onderzoeken loopbaanscenario’s
- De 1 tot 3 belangrijkste loopbaanankers
- Leg de grondplaten van de loopbaanankers in een rij onder elkaar op de grond, met het loopbaananker dat voor de coachee het belangrijkst is bovenaan.
- Leg de grondplaten van de loopbaanscenario’s in een rij onder elkaar; de volgorde maakt niet uit. Zorg voor minimaal een meter ruimte tussen de 2 rijen.
- Vraag de coachee om op zijn nummer 1 loopbaananker te gaan staan, en hier voluit verbinding mee te maken.
- Vraag de coachee om vanuit zijn nummer 1 loopbaananker verbinding te maken met loopbaanscenario A.
- Geef hem de tijd om fysiek en emotioneel waar te nemen wat dit bij hem oproept.
- Vraag hem om dit hardop uit te spreken.
- Wellicht wil hij – vanuit zijn nummer 1 loopbaananker – iets zeggen tegen loopbaanscenario A?
- De coachee blijft op de grondplaat van zijn nummer 1 loopbaananker staan, en herhaalt de procedure met zijn andere loopbaanscenario’s.
- Vraag de coachee om uit de opstelling te stappen en praat even na.
- Wat heeft de coachee met name geraakt?
- Wat is de coachee opgevallen?
- Wat is jou als coach opgevallen?
- Welk inzicht neemt de coachee mee ten aanzien van zijn loopbaankeuze?
- Herhaal bovenstaande stappen met loopbaananker nummer 2 en eventueel ook met loopbaananker 3.
- Eventueel kun je de coachee de opstelling aanvullend laten onderzoeken vanuit de loopbaanscenario’s. De coachee gaat dan achtereenvolgens op de verschillende loopbaanscenario’s staan en maakt van daaruit verbinding met zijn loopbaanankers.
- Wat neemt hij fysiek en emotioneel waar bij zichzelf?
- Krijgt hij er energie van of kost het hem energie?
N.B. Soms kijkt de coachee vanuit een loopbaanscenario naar een loopbaananker met een lager nummer dan de loopbaanankers die zijn opgesteld. Het is dan interessant om te onderzoeken:
- Naar welk loopbaananker kijkt de coachee? Maak hiervoor een grondplaat.
- Waar zou deze grondplaat moeten liggen?
- In de top 3? Dan geeft het aanleiding om de belangrijkheid van het loopbaananker te herzien.
- Onder de top 3? Dan wordt er wellicht een gewoonte of familiepatroon zichtbaar waarbij de coachee gewend is geraakt om zich in zijn loopbaan door een ander loopbaananker te laten leiden dan voor hemzelf belangrijk is.
Bespreek met de coachee welke inzichten hij meeneemt uit de opstelling ten aanzien van zijn loopbaankeuzes en loopbaanvraag.
Ontwikkelingspunt voor de loopbaancoach
Pas de scenario-opstelling De Loopbaanankers van Schein en Loopbaanscenario’s toe nadat je de Opstelling De loopbaanankers van Schei hebt gebruikt.
Meer leren?
Wil je leren hoe je een loopbaancoaching traject opbouwt en professioneel begeleidt? Ontwikkel dan je coachingscompetenties op Europees NOBCO EQA practitioner niveau, en leer coachen op de bovenstroom en onderstroom van een loopbaanvraag in de opleiding
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Coachen en met het Stermodel.
Meer tools voor coaches, trainers en teamcoaches
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.