E-learning Op zoek naar objectieve criteria

Leer kijken vanuit het perspectief van objectieve criteria en pas dit toe op een eigen praktijksituatie.

Droog oefenen met een voorbeeld

Theo en Francien zijn erachter gekomen dat ze vlak bij elkaar in Zwolle wonen. Die ontdekking deed zich voor toen zij elkaar spraken op hun werk, een laboratorium van een groot concern in Gouda.

Theo gaat dagelijks met de trein. Zijn maandabonnement kost € 365,-. Daar komen nog de kosten bij voor de busreis naar het station; in Gouda heeft hij een fiets staan.

Francien gaat iedere dag met de auto. Zij heeft uitgerekend dat de dagelijkse tochtjes haar per maand op € 520,- aan benzine en onkosten komen te staan.

Het tweetal komt tot een briljante slotsom: de carpool.

Droog oefenen: De vragen

a. Welke argumenten kan Theo aanvoeren om gratis mee te mogen rijden?

b. Op grond van welke argumenten kan Francien aan Theo meer dan € 365,- vragen?

c. Op grond van welke argumenten kan Francien meer vragen dan de helft van € 520,-?

d. Wat, concludeer je, zijn dus objectieve criteria? Waar kun je die zoeken?

Onder aan deze opdracht vind je een aantal antwoordsuggesties.

Op zoek naar objectieve criteria in je eigen praktijksituatie

We blijven nog even bij je praktijksituatie uit opdracht 7.5 en 7.10.

Antwoordsuggesties bij oefening ‘Droog oefenen’

a. Theo zou gratis mogen meerijden omdat

  • Francien toch rijdt, dus ze maakt geen extra kosten.
  • Francien heeft aanspraak en gezelligheid tijdens de rit.
  • Theo kan ook rijden, zodat het Francien verlichting geeft.

b. Francien zou meer dan € 365,- aan Theo mogen vragen omdat

  • Theo ook de bus en de fietsenstalling moet betalen, dus maandelijks ook meer kosten maakt.
  • Theo op deze manier tijdwinst heeft.
  • Theo comfortabeler reist; hij hoeft niet meer over te stappen en heeft veel minder last van regen en kou.

c. Francien kan meer vragen dan de helft van € 520,- omdat

  • zij de auto moet onderhouden.
  • zij meer moeite moet doen door Theo op te halen (hierover kun kunnen ze uiteraard ook weer onderhandelen).

d. Objectieve criteria zijn hier bijvoorbeeld

  • De maandkosten van Francien.
  • De maandkosten van Theo.
  • Comfort, reistijd, inspanningen

Gebruik deze opdrachten ook als trainer of teamcoach

Je kunt de opdrachten uit deze e-learning ook gebruiken tijdens je training of teamcoaching. Wil je hier meer over leren?

Dan ben je van harte welkom in onze Opleiding Systemisch Teamcoach en Teamtrainer of in onze Trainersopleidingen met ziel en zakelijkheid.

communiceren met ziel en zakelijkheid

Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.

In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!

 

Relevante artikelen

  • Wil je Trainer en/of Coach worden?

    Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…

  • Vijf vuistregels voor effectief onderhandelen

    Veel mensen associëren onderhandelen met winnen of verliezen. Hoe kun je hard zijn zonder onaardig te worden? Hoe…

  • NOBTRA erkend Trainer Worden?

    Je wordt gemakkelijk Trainer NOBTRA met de Post-HBO Trainer Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid van Blankestijn &…

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches