De programmeerkristal
Een praktisch model voor trainingsprogramma's met ziel en zakelijkheid.
Een praktisch model voor trainingsprogramma's met ziel en zakelijkheid.
Trainerstool voor Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties, 2016 – nr 4
Trainingsprogramma’s met ziel en zakelijkheid
Hoe ontwikkel je een trainingsprogramma met impact en effect? Hoe maak je een programma dat de kern van het leerproces raakt, ingebed is in de organisatiecontext, leidt tot daadwerkelijke gedragsverandering en ook nog eens past bij jouw eigenheid als trainer?
In de programmeerkristal heb ik negen elementen samengebracht die essentieel zijn bij het ontwikkelen van een inspirerend en resultaatgericht trainingsprogramma. In deze trainerstool geef ik je per element een korte beschrijving, maar vooral praktische aanwijzingen voor het ontwikkelen en versterken van je eigen trainingsprogramma’s. Daarnaast geef ik je inzicht in hoe de negen elementen met elkaar samenhangen en hoe je ze optimaal op elkaar kunt afstemmen.
De programmeerkristal
Het hart van je trainingsprogramma
De deelnemers
Dit zijn de mensen die ‘in beweging moeten komen’. De grootste uitdaging in het programmeerproces is wellicht wel om te doorgronden waarom ze hiervoor een training nodig hebben en waar die training dan écht over moet gaan. Dan krijg je een strak leerelastiekje in plaats van een interessant standaardprogramma.
De trainer
De trainer brengt het trainingsprogramma tot leven bij de deelnemers. Dat kan hij het best als het programma past bij zijn visie en eigenheid, zodat zijn hart er sneller van gaat kloppen.
Leren en de organisatie
De organisatiecontext
In elke organisatie zijn ontwikkelingen gaande, van binnenuit of in reactie op de omgeving. Voor een optimale transfer verbind je het leren tijdens je training met de ontwikkelingen en het leren in de organisatie.
Het management
Het management geeft richting aan de ontwikkelingen in de organisatie. Zij bepalen, vaak in overleg met HRM, de doelen van de training.
De doelen
Op basis van de input van het management en de leerdoelen van de deelnemers maak je een doelenhierarchie voor de training:
Werkvormen zijn een middel, geen doel op zich
De werkvormen
Werkvormen zijn een middel om de trainingsdoelen te realiseren. Uiteraard ontwikkel je een trainingsprogramma dat leuk en afwisselend is, en aansluit bij de leerstijl van de deelnemers. Maar alleen een leuk programma is geen garantie voor het behalen van de gewenste resultaten.
De inhoud
Stem het inhoudelijk kader van de training en de hoeveelheid inhoud af op de doelen en de deelnemers.
Resultaten in de praktijk
De randvoorwaarden
De keuze van je werkvormen wordt soms ingeperkt door praktische randvoorwaarden als locatie, budget en zaalgrootte.
De werkpraktijk
De doelen moeten gerealiseerd worden in de dagelijkse praktijk van de deelnemers. Hoe meer je de werkpraktijk in de training haalt, hoe kleiner de ‘span of transfer’.
Het programmeerproces
De negen elementen van de programmeerkristal zijn nauw met elkaar verbonden. Voor een trainingsprogramma met impact en effect dienen ze optimaal op elkaar te worden afgestemd. Om dit te realiseren kom je doorgaans meerdere keren langs de verschillende elementen, waarbij je ze steeds krachtiger afstemt op de kern van het leerproces en op hun onderlinge samenhang.
Op deze manier kan je trainingsprogramma een kernachtige groei en ontwikkeling van je deelnemers faciliteren met zichtbare resultaten in de organisatie.
Heel veel ontwikkelplezier!
Referenties
Silvia Blankestijn studeerde voorlichtingskunde aan de Landbouw Universiteit en volgende haar trainersopleiding bij Frank Oomkes. Zij heeft ruim 30 jaar ervaring als trainer, opleider, coach en Gestalttherapeut. Binnen haar bureau Blankestijn & Partners geeft ze diverse opleidingen in Trainen met ziel en zakelijkheid en Coachen met ziel en zakelijkheid. www.BPopleidingen.nl