Hoe verdiep je je training?
Geef je wel eens een vaardigheidstraining waarbij je het gevoel hebt dat ‘de onderstroom’ de deelnemers weghoudt van het gewenste gedrag? Hoe pak je dit aan?
Geef je wel eens een vaardigheidstraining waarbij je het gevoel hebt dat ‘de onderstroom’ de deelnemers weghoudt van het gewenste gedrag? Hoe pak je dit aan?
Geef je wel eens een vaardigheidstraining waarbij je het gevoel hebt dat ‘de onderstroom’ de deelnemers weghoudt van het gewenste gedrag?
Bijvoorbeeld:
Je gaat dan aan de slag met het oefenen van nieuwe vaardigheden en het experimenteren met nieuw gedrag, maar zou daarnaast ook aandacht aan die onderstroom willen geven.
Hoe pak je dat aan?
Binnen het Stermodel van de zes ontwikkelingsniveaus is er dan het volgende aan de hand:
De onderstroom speelt zich af op :
In dit blog geef ik je een aantal aanwijzingen hoe je een verdiepende vaardigheidstraining kunt geven, door te trainen op de onderstroom van het persoonlijke ontwikkelingsproces van de deelnemers.
Voordat ik je meeneem naar de onderstroom, wil ik eerst een lans breken voor het gedrag- en omgevingsniveau.
Succeservaringen op deze niveaus helpen om belemmeringen op de onderstroom te overwinnen, zonder dat je hier expliciet aandacht aan geeft.
Bij een lichte tegenstroming kun je er daarom heel goed voor kiezen om al oefenend de belemmeringen op de onderstroom te overwinnen.
Zorg dan wel voor rake feedback: wat is de impact van het nieuwe gedrag op de mensen in hun omgeving?
Het mentale ontwikkelingsniveau biedt voor veel deelnemers een relatief veilige verdiepingsslag, doordat ze zich comfortabel voelen bij dit niveau.
Ga met de deelnemers op zoek naar de gedachten en overtuigingen die hen het meest belemmeren om het nieuwe, gewenste gedrag in te zetten.
Ter ondersteuning kun je hierbij de vijf denkpatronen uit de RET gebruiken:
Je kunt o.a. de NLP-techniek ‘herkaderen’ inzetten om de belemmerende overtuigingen om te buigen naar ondersteunende overtuigingen.
Wanneer emoties dusdanig op de voorgrond zijn dat praktisch oefenen niet goed mogelijk is, besteed je aandacht aan de gevoelens en emoties die leven bij de deelnemers.
Gevoelens en emoties willen vooral gezien en erkend worden. Het geven van gevoelsreflecties (samenvatting op gevoelsniveau) doet vaak al wonderen.
Vanuit de principes van Geweldloze Communicatie kun je op zoek gaan naar de onderliggende behoeften die in de knel komen bij het inzetten van het gewenste gedrag.
Ga met je deelnemers op zoek naar hoe deze behoeften vervuld kunnen worden en aan wie ze hiervoor een verzoek willen doen.
NOBTRA-erkende opleiding
Verdiep je vakmanschap als vaardigheidstrainer, en leer coachend trainen in persoonlijke en leiderschapsontwikkeling.
Het fysieke niveau gaat over lichaamsbewustzijn en hoe je omgaat met de signalen van je lichaam.
Het fysieke niveaus bestaat uit:
Een bruikbare methodiek is om deelnemers een gegronde lichaamshouding te leren. Dit is een lichaamshouding die stevig én flexibel overkomt op de ander.
Daarnaast geeft een gegronde lichaamshouding meer bewustzijn van de eigen fysieke signalen. Wanneer mensen gewend zijn om deze signalen te negeren bij zichzelf, kan gronden zeer confronterend zijn.
Wanneer vanuit de markt of vanuit het management nieuw gedrag van mensen wordt gevraagd dat niet overeenkomt met de persoonlijke waarden en zielsdrijfveren van waaruit zij hun werk doen, geeft dit doorgaans de grootste weerstand tegen het nieuwe gedrag.
In een dergelijk geval is het belangrijk om tijdens de training te onderzoeken op welke manier de kernwaarden van de deelnemer(s) vorm gegeven kunnen worden binnen de nieuwe organisatierichtlijnen.
Zo ontstaat er:
Nieuwsgierig naar meer inspiratie, kennis en praktische handvatten voor trainen? Lees dan:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en artikelen op onze Kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Meer tools vind je op onze kennisbank onder de Toolbox voor trainers, coaches en teamcoaches. Zoals:
Zoek je een opleiding waarin je meer leert over training ontwikkelen? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:
Het Stermodel van de zes ontwikkelingsniveaus is een bruikbaar analyse- en werkmodel voor trainers en coaches. In dit…
Silvia beschrijft de 4 trainingstypen, hun leerprocessen en groepsdynamiek, en de eisen die deze trainingen stellen aan de…
Silvia neemt je mee in de wereld van een Trainer Persoonlijke Ontwikkeling. Ze legt je uit hoe een…
In dit blog maak ik je wegwijs in onze gratis online kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Praat mee