Tafelopstelling De systemische roots van huidig issue

In de tafelopstelling De systemische roots van huidig issue onderzoekt de coachee zijn dilemma in werk of privé, zijn issue, in relatie tot zijn gezin van herkomst.
Bij deze tafelopstelling maak je gebruik van houten blokken, bijvoorbeeld uit een blokkendoos voor kinderen.

Doelen van de tafelopstelling De systemische roots van huidig issue

Het doel van deze tafelopstelling is

  • De coachee heeft inzicht in hoe zijn gezin van herkomst zijn huidige dilemma of issue in werk of privé beïnvloedt.
  • De coachee neemt waar welke impact dit fysiek en emotioneel op hem heeft.

Tafelopstelling De systemische roots van huidig issue

Voorbereiding opstelling De systemische roots van huidig issue
Contractering
Doe een duidelijke contractering voordat je met de opstelling start.

  • Wat is het doel van het coachingsgesprek?
  • Wat is het issue of dilemma in het werk of privé?

Soms is er slechts een gevoel bij het issue, zonder dat er woorden aan gegeven kunnen worden. Doordat tijdens de opstelling meer verbinding met het issue wordt gemaakt, kan het issue gedurende de opstelling concreter worden verwoord.

Blokken en kijkrichting
Vraag de coachee om blokken te pakken voor zijn opa’s en oma’s, biologische vader en biologische moeder, broers en zussen, zichzelf en het issue. Ongeboren of overleden broers of zussen worden hierbij ook meegenomen.
De coachee bepaalt welke kant van een blok de kijkrichting is.

Opleiding Systemisch Coachen met Familieopstellingen

Verdiepende vervolgopleiding voor coaches!

Je ontwikkelt essentiële systemische vaardigheden, krijgt kennis en inzicht in de belangrijkste systemische kaders en leert familieopstellingen vakbekwaam begeleiden.

Opleiding Systemisch Coachen met Familieopstellingen

Tafelopstelling De systemische roots van huidig issue

Laat de coachee zijn beeld van zijn gezin van herkomst opstellen, dus zoals hij dit als kind ervaren heeft. Vraag de coachee om dit rustig en met aandacht te doen, vooral vanuit zijn gevoel en niet vanuit zijn hoofd.
Bij het opstellen gaat het om de afstand die de coachee als kind heeft ervaren tussen de op te stellen familieleden, en wat in zijn beleving hun kijkrichting was.

Aandachtspunten

  • Er is geen goed of fout, het gaat om hoe de coachee het toentertijd heeft ervaren.
  • De coachee bepaalt zelf in welke volgorde hij de personen en het issue opstelt.
  • Wanneer duidelijk(er) wordt wat het issue is, laat de coachee dit dan verwoorden.
  • Moedig de coachee aan om de tijd te nemen voor het maken van de opstelling en tussentijds steeds fysiek en emotioneel waar te nemen.
  • Gedurende de opstelling kunnen personen of het issue gaan verschuiven, conform dit ook in de praktijk is gebeurd. Geef ruimte aan de beweging(en) die ontstaan, en vraag de coachee om emotioneel en fysiek waar te nemen welke impact dit op hem heeft.
  • Neem als coach waar wat je gedurende de opstelling opvalt. Ook het proces van het maken van de opstelling geeft vaak patronen weer.

Verdieping opstelling De systemische roots van huidig issue

  • Geef de coachee, indien nog nodig, de tijd om fysiek en emotioneel bij zichzelf waar te nemen wat de opstelling en de eventuele beweging in de opstelling met hem doet.
  • Benoem wat jou als coach is opgevallen tijdens de opstelling.
  • Check wat de opstelling hem gebracht heeft ten aanzien van het afgesproken leerdoel tijdens de contractering.
  • Stel eventueel systemische vragen om de inzichten verder te verdiepen. Je kunt hierbij onder andere de volgende systemische vragen inzetten:
  • Wie of wat krijgt hier voorrang? Ten koste van wie of wat gaat dit?
  • Wat mag er niet gezegd worden in dit familiesysteem? Voor wie of wat is geen ruimte?
  • Bij wie of wat zit druk in dit familiesysteem? Voor wie of wat is het zwaar?
  • Oogst de inzichten en bewustwording die de coachee heeft opgedaan ten aanzien van zijn persoonlijk leerdoel uit de contractering.

Ontwikkelingspunt voor jou als coach

Doe de geleide meditatie ‘Het lege Midden’ voordat je deze tafelopstelling gaat begeleiden. Wat is het effect op de intensiteit van de opstelling?

Meer leren?
Wanneer je wilt leren hoe je een opstelling begeleidt en systemische vaardigheden wilt ontwikkelen, dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de vervolgopleidingen voor coaches en loopbaancoaches

Met deze vervolgopleidingen kun je PE-punten halen voor de NOBCOLVSC en StiR.

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de Workshop Coachen met het Stermodel.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

  • Online toolbox voor de loopbaancoach

    De gratis online toolbox Loopbaancoaching biedt een uitgebreide gereedschapskist voor loopbaancoaches. In dit blog geef ik een korte…

  • Lichaamsgericht Coachen

    Lichaamsgericht coachen is een coachingsmethode waarbij het lichaam als informatiebron wordt gebruikt door het vergroten van lichaamsbewustzijn en…

  • Coach worden, hoe doe je dat?

    Ben je enthousiast om professioneel coach te worden, en wil je weten hoe je dit aanpakt? Dit blog…

  • Coach Worden? Welke 8 Competenties moet ik Ontwikkelen?

    Inzicht in 8 coach competenties die je helpen coach worden op de bovenstroom en de onderstroom van veranderingsprocessen.

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches