Met deze opdracht oefen je je om aandacht voor de gevoelens van de ander te hebben en ervaar je het effect hiervan op de communicatie in je eigen werksituatie.
Kies aan het begin van de dag één ontspannen gesprek uit met iemand die je goed kent om de volgende drie stappen te oefenen:
Let op het non-verbale gedrag van de ander. Dus juist niet op wat hij/zij inhoudelijk zegt, maar op de:
Let vooral op de veranderingen die je hierin waarneemt. Je zult merken dat als je hier een tijdje op let, je steeds meer details gaan opvallen.
Schat op basis van bovenstaande waarnemingen in hoe de ander zich voelt.
Benoem het gevoel van de ander. Zoek hiervoor een passend moment, bijvoorbeeld als de ander klaar is met (een deel van) zijn/haar verhaal of als – in verhouding – de emotie intenser wordt.
Denk hierbij aan de aandachtspunten voor gevoelsreflecties:
Evalueer na afloop van het gesprek voor jezelf het effect van de gevoelsreflectie.
Je kunt de opdrachten uit deze e-learning ook gebruiken tijdens je coaching of training. Wil je hier meer over leren?
Dan ben je van harte welkom in onze Coachingsopleidingen met ziel en zakelijkheid of Trainersopleidingen met ziel en zakelijkheid.
Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.
In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!
Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…
Bij veel veranderingstrajecten wordt gefocust op de zakelijke en praktische aspecten van de verandering. Alhoewel aandacht geven aan…
Silvia geeft je inzicht in de onderstroom van veranderingsprocessen op de werkvloer. Wat is het belang van de…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book