De leergang Teamcoaching voor managers is van start gegaan met een enthousiaste groep deelnemers. Het onderwerp ‘hoe ga je tijdens je programma om met storingen in de groep’ werd meerdere malen aan de orde gesteld. Niet verwonderlijk, want bij teamtrainingen is de kans op storingen in de groep groot.
In dit artikel geef ik je een drietal handvatten om effectief om te gaan met storingen.
Hoera, een storing!
Als teamcoach heeft u voorafgaand aan de training wellicht veel tijd gestoken in het maken van een gedegen programma. Een storing die veel tijd vraagt, komt je dan niet uit; je programma komt daardoor in de knel.
Realiseer je echter dat zo’n storing bijna altijd een cadeautje is om te werken aan de doelen van de teamcoaching. In de hier-en-nu situatie wordt het thema vaak zichtbaarder dan in de meest fantastische oefening in uw programma. Het bespreken van een storing blijkt achteraf vaak het leerzaamste onderdeel van het programma!
Verander daarom uw mindset en denk in het vervolg bij een storing in uw programma: “Hoera, een storing!”
Interveniëren op emotioneel niveau
Een storing raakt de teamleden op emotioneel niveau.
Bijvoorbeeld: teamlid A zegt plompverloren tegen teamlid B “Jij doet ook nooit je mond open in onze teamvergaderingen!” De opmerking slaat in als een bom bij teamlid B en de rest van het team houdt gespannen de adem in.
Wat te doen?
- Je eigen mindset: ‘Hoera, een storing!’
- Aandacht voor teamlid B:
a. Wat doet de opmerking van A met hem/haar?
b. Verzoek B dit ook direct tegen A te zeggen
- Aandacht voor het teamlid A:
a. Kun je je voorstellen dat je opmerking dit effect had op B (ook al was het wellicht niet je bedoeling)?
b. Verzoek A dit direct tegen B uit te spreken
- ‘Uitpraatgesprekje’ tussen A en B met als doel: meer begrip voor elkaar en de onderlinge verschillen.
- Aandacht voor de rest van het team: hoe voelen zij zich?
Storingen in de groep: Leg het patroon bloot
Een storing is in de meeste gevallen een uiting van een patroon. Voor het ontrafelen van het teampatroon is het noodzakelijk dat je als teamcoach het hele team observeert. Wie zegt wat, wie zegt niets, en hoe zitten mensen er non-verbaal bij?
Bijvoorbeeld in eerdergenoemde situatie:
- teamlid A trekt (zoals altijd) zijn/haar mond open;
- teamlid B klapt (zoals altijd) dicht;
- en (zoals gewoonlijk) laat de rest van het team dit gebeuren door gelaten toe te kijken.
De koppeling met diverse praktijksituaties is dan al snel gemaakt. Als het patroon herkend wordt, is het interessant om te onderzoeken:
- Wat het het team oplevert om dit patroon in stand te houden, en
- Wat het van ieder vraagt om het patroon te doorbreken.
Vervolgens kan hier tijdens de teamcoaching mee geoefend worden.
Meer over Teamcoaching
Nieuwsgierig naar meer inspiratie, kennis en praktische handvatten voor Teamcoaching? Lees dan:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en artikelen op onze Kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Toolbox voor coaches, trainer en teamcoaches
Meer tools vind je op onze kennisbank onder de Toolbox voor trainers, coaches en teamcoaches. Zoals:
Opleidingen over Teamcoaching
Zoek je een opleiding waarin je meer leert over Teamcoaching? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:
Praat mee