Activerende werkvorm Denken-Delen-Uitwisselen

De werkvorm Denken-Delen-Uitwisselen is een basis-werkvorm voor activerende kennistrainingen. Op deze basis-werkvorm kun je heel veel variaties maken, gekoppeld aan de trainingsinhoud en afgestemd op je deelnemers.

Structuur van de activerende werkvorm Denken-Delen-Uitwisselen

De werkvorm Denken-Delen-Uitwisselen voor activerend trainen bestaat uit 4 onderdelen:

  • Motiverende introductie
  • Denken: Individuele actie
  • Delen: Opdracht in subgroepen
  • Uitwisselen: Bespreking in de hele groep

Na de training: Gebruik deze werkvorm om jezelf als trainer en je training te verbeteren.

Motiverende introductie
De trainer geeft de deelnemers een vraag, stelling, opdracht of probleem. Deze werkvorm is vooral geschikt voor opdrachten met meerdere antwoordmogelijkheden.
Hierbij is het belangrijk dat de trainer de deelnemers motiveert voor het uitvoeren van de opdracht door uit te leggen

  • Wat het doel van de opdracht is,
  • Welke leervragen van de deelnemers met deze opdracht aan bod komen, en
  • Wat de deelnemers er in de praktijk aan hebben.

Denken: Individuele actie
De deelnemers krijgen een paar minuten de tijd om eerst zelf over de vraag, stelling, opdracht of het probleem na te denken. Eventueel kunnen ze hun antwoord of ideeën opschrijven.

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Word Trainer Persoonlijke Ontwikkeling, Leiderschap, Communicatieve en Management vaardigheden

Verdiepende en praktijkgerichte trainer opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom van leren en ontwikkelen, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.

NOBTRA erkende opleiding.

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Delen: Opdracht in subgroepen
Maak subgroepen van 2 tot 4 deelnemers.

  • In de subgroepen worden de antwoorden of ideeën uitgewisseld.
  • Hierna kunnen de deelnemers vragen aan elkaar stellen en waar nodig hun eigen antwoorden en ideeën verder toelichten.
  • De deelnemers gaan in discussie over de verschillen en overeenkomsten in hun antwoorden.
  • Vervolgens kunnen de deelnemers hun eigen oplossingen bijstellen, en/of komen de deelnemers als subgroep tot een gezamenlijke oplossing.

De discussie in de subgroepen geeft de deelnemers de gelegenheid om de theorie beter te begrijpen.

Uitwisselen: Bespreking in de hele groep

  • De trainer vraagt een aantal deelnemers om hun oplossing te vertellen, en geeft feedback op de ingebrachte oplossing. Wanneer er per subgroepje een gezamenlijke oplossing is bedacht, vertelt één deelnemer van elk subgroepje de gezamenlijke oplossing.
  • Andere deelnemers kunnen vragen stellen aan de betreffende deelnemer of aan de trainer, gericht op het beter begrijpen van de theorie.
  • Check altijd of er nog vragen leven bij de deelnemers, voordat je de werkvorm afrondt.
  • Ter afronding kun je alle deelnemers vragen om in 1 zin te benoemen wat ze vooral geleerd hebben uit deze opdracht.

De plenaire nabespreking verheldert de onduidelijkheden uit de subgroepen, zodat de deelnemers de aangeboden kennis goed begrijpen en inzicht hebben in wanneer ze deze kunnen toepassen.

Achteraf: reflectie voor de trainer
Tijdens deze werkvorm krijg je als trainer waardevolle informatie over je kennisoverdracht. Bijvoorbeeld:

  • Hebben de deelnemers de kern van mijn verhaal opgepakt of niet (genoeg)?
  • Waarover hadden deelnemers vooral vragen? En zijn die relevant voor deze training?
  • Waarover is meer of minder uitleg nodig?
  • Was deze werkvorm helpend (genoeg) om de theorie beter te begrijpen?
  • Waren er meer tussenstappen in het leren nodig geweest? Of hadden de deelnemers juist behoefte aan meer uitdaging?

Gebruik je inzichten om je trainingsprogramma te verbeteren voor een volgende training.

 

Andere werkvormen om je deelnemers theorie of kennis te laten verwerken zijn bijvoorbeeld de werkvorm Proactief versus reactief handelen en de werkvorm Spreekbeurt.

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer

Experimenteer met variaties op Denken-Delen-Uitwisselen, afgestemd op je deelnemers en trainingsdoelen. Reflecteer op hoe je kennisoverdracht vóór deze werkvorm is overgekomen bij de deelnemers. Zo ontwikkel je jezelf én je trainingen steeds verder.

Meer leren?
Wil je leren om je deelnemers te activeren tot leren? Dan kun je bij Blankestijn & Partners onder andere terecht in de volgende train-de-trainer opleidingen:

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches