Met de activerende online werkvorm Theorie verwerken met de chat ze je alle deelnemers actief aan de slag met het verwerken en begrijpen van de uitgelegde theorie.
Je kunt deze activerende online werkvorm inzetten voor doelen als
Je zet deze activerende online werkvorm in, wanneer je het model of de theorie hebt uitgelegd en eventuele vragen hebt beantwoord. Deze werkvorm daagt de deelnemers uit om de theorie of het model echt te gaan begrijpen.
Ik geef hier twee voorbeelden:
Word Vaardigheidstrainer en Trainer Persoonlijke Ontwikkeling
NOBTRA erkende opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Leer het trainersvak!
Stel je hebt bij het verwerken en begrijpen van de feedback stappen de voorbeeld-uitspraak gebruikt ‘Ik zag dat je niet geïnteresseerd was in mijn verhaal.’. In het kader van stap 1 in de feedback stappen heb je de deelnemers gevraagd of deze uitspraak een waarneming of interpretatie is.
De uitspraak is een interpretatie, en bij het geven van feedback is het belangrijk dat de deelnemers hun feedback starten met een concrete waarneming en niet met een interpretatie.
Nadat het voor de deelnemers duidelijk is waarom de uitspraak ‘Ik zag dat je niet geïnteresseerd was in mijn verhaal’ een interpretatie is en geen concrete waarneming kun je een volgende leerstap doen. Je vraagt de deelnemers dan: Wat zou een concrete waarneming kunnen zijn, die leidt naar de interpretatie ‘Ik zag dat je niet geïnteresseerd was in mijn verhaal’.
Ook dit zetten de deelnemers in de chat. Je bent dan vanuit de theorie aan het oefenen met de vaardigheid ‘een concrete waarneming benoemen. De kans is groot dat er in de chat flink wat interpretaties staan in plaats van waarnemingen. Prachtig materiaal om verder mee te oefenen in het onderscheiden van waarneming en interpretatie, en het benoemen van een concrete waarneming.
Binnen de leercyclus van Kolb heb je dan vanuit de theoreticus (verwerken en begrijpen van de theorie) een bruggetje gemaakt naar de pragmaticus (inoefenen van een vaardigheid).
Kies een model of theorie die jij binnenkort in een training gaat gebruiken. Bedenk een opdracht of vragen waar je deelnemers in de chat mee aan de slag kunnen.
Meer leren?
Wil je leren hoe je een effectief trainingsprogramma ontwikkeld en hoe je je deelnemers maximaal laat leren in je (online) training? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:
In deze trainer opleidingen leer je trainen op locatie en ook in een virtual classroom.
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.
In dit blog leg ik je uit hoe je een training Persoonlijk Leiderschap op de bovenstroom en onderstroom…
Activerende werkvormen voor je online training. Lees hoe je met het werken in subgroepen het leerproces versterkt.
Ben je op zoek naar Werkvormen voor Trainers, die inspirerend, uitdagend, transfergericht, inzichtgevend of activerend zijn in je…
Hoe houd je bij online training geven de energie in de groep levendig en je deelnemers aangehaakt als…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book