Het evalueren van training is onderdeel van het trainingstraject en moet daarom worden meegenomen bij de ontwikkeling van de training.
Wanneer je pas aan het eind van het traject stilstaat bij de training evaluatie, heb je al een flink aantal mogelijke evaluatiemethoden afgesloten. Misschien kun je het effect van je training pas goed vaststellen als je vooraf een nulmeting doet. Wellicht kies je ervoor om niet alleen aan het eind, maar ook tussentijds in je training te evalueren.
Of je komt na een aantal maanden nog eens terug om te onderzoeken of de gewenste verandering daadwerkelijk is gerealiseerd in de werksituatie. Sommige keuze over het evalueren van de training vragen voorbereiding, zowel van de trainer als van mensen in de organisatie, bijvoorbeeld in het geval van 360 graden feedback.
Andere keuzes in de training evaluatie kunnen met name een mentale voorbereiding van de deelnemers vragen, bijvoorbeeld in het geval van een praktijktoets. Hier moet tijdens de training naartoe worden gewerkt, zowel inhoudelijk als mentaal/emotioneel.
In de planning van het evalueren kunnen we vier fasen onderscheiden:
Hieronder worden de 4 fasen in de planning van training evalueren toegelicht.
Fase 1 van Evalueren Training: De voorbereiding
Tijdens de voorbereiding van het evalueren van training sta je stil bij vragen als:
Op basis hiervan kun je je evaluatieplan opstellen, zorgdragen voor de benodigde materialen en waar nodig afspraken maken met de betreffende personen.
Fase 2 van Evalueren Training: De uitvoering
De training evaluatie wordt uitgevoerd. Afhankelijk van de gekozen methode vindt dit op één of meerdere momenten plaats.
Fase 3 van Evalueren Training: De verwerking
Wanneer het training evalueren is uitgevoerd moeten de gegevens worden geordend en geïnterpreteerd. Tenslotte kan men hieruit conclusies trekken en aanbevelingen doen met het oog op de toekomst.
Fase 4 van Evalueren Training: De rapportage
De gegevens, conclusies en aanbevelingen uit de evaluatie kan men rapporteren aan degenen waarvoor de evaluatie bedoeld is. De rapportage kan digitaal, schriftelijk en/of mondeling plaatsvinden.
Wanneer de training evaluatie een toetsing is van de competenties van de deelnemers, is het raadzaam zorgvuldig om te gaan met de rapportage. De rapportage kan ook een opstap zijn om vorm te geven aan verdere ontwikkelingsstappen, zowel voor de individuele deelnemers als voor de organisatie als geheel.
Word Vaardigheidstrainer en Trainer Persoonlijke Ontwikkeling
NOBTRA erkende opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Leer het trainersvak!
Wanneer de rapportage van de training evalueren bedoeld is voor de opdrachtgever, kan het in het belang zijn van de trainer om de evaluatieresultaten mondeling te bespreken. De trainer kan dan met de opdrachtgever meedenken over verdere ontwikkelingen en leerstappen binnen de organisatie. Op deze manier is de mondelinge rapportage niet alleen een service naar de opdrachtgever, maar ook een acquisitiemogelijkheid voor de trainer.
De evaluatiegegevens die bedoeld zijn voor de trainer en het trainingsbureau, moet men intern bespreken. Het is raadzaam om hiervoor binnen het trainingsbureau een structuur voor te bedenken, omdat evaluatiegegevens intern bespreken vaak een lage prioriteit heeft in de hectiek van het ‘productie draaien’.
Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van collegiale consultatie en intervisie of binnen productgroepen en in functioneringsgesprekken. In sommige gevallen gebruikt men de evaluaties van de training en de trainer in de beoordelingsgesprekken met de trainer.
Plan het evalueren van de training tijdens het ontwikkelen van je training. Wat levert dit je op?
Meer leren?
Wil je leren hoe je trainingsprogramma’s op de bovenstroom en onderstroom ontwikkelt? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in:
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.
Deze e-learning wordt uitgebreider behandeld in het inspirerende boek Trainen met Hart en Ziel, Ontwikkelen van effectieve trainingsprogramma’s voor communicatie- en managementtrainers, van Silvia Blankestijn.
Het boek geeft een gedegen en praktijkgericht inzicht in de aspecten die van belang zijn bij het ontwikkelen van effectieve trainingsprogramma’s. De verschillende thema’s worden geïllustreerd met herkenbare praktijkvoorbeelden.
In dit blog beschrijf ik 5 werkvormen om in je training nieuwe vaardigheden te modelleren, waarmee je de…
In dit blog beschrijf ik hoe je het model van Geweldloze Communicatie gebruikt in 3 verschillende type trainingen.…
In dit blog maak ik je wegwijs in onze gratis online kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Ben je op zoek naar Werkvormen voor Trainers, die inspirerend, uitdagend, transfergericht, inzichtgevend of activerend zijn in je…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book