Werkvorm Demonstratie Video

De werkvorm Demonstratie Video is een leuke afwisseling in je training, maar vraagt trainersvakmanschap om er optimaal leerrendement uit te halen. Je kunt een Demonstratie Video bijvoorbeeld inzetten wanneer je de deelnemers een vaardigheid wilt laten zien. Zij kunnen de vaardigheid dan modelleren: waarnemen hoe het goede voorbeeld eruitziet, en vervolgens (in de volgende oefening) de vaardigheid zelf op dezelfde manier gaan inzetten.

Werkvorm Demonstratie Video

Doel van de werkvorm Demonstratie Video

De deelnemers hebben een duidelijk beeld van wat de vaardigheid inhoudt, en hoe ze de vaardigheid in de praktijk kunnen inzetten.

De werkvorm Demonstratie Video

Laat een video zien waarin de in te oefenen vaardigheid op een heel goede manier wordt gedemonstreerd. Dit kan een video zijn die hier expliciet voor is gemaakt, maar in veel video’s zie je ook natuurtalenten in actie. Je kunt een passende video op YouTube zoeken, een professionele video inkopen, of zelf een demonstratie video maken.
Indien je een demonstratie video wilt gebruiken in je training zul je de video altijd van tevoren moeten bekijken. Je selecteert de bruikbare gedeelten voor de betreffende training; de hele video gebruiken duurt doorgaans te lang. Daarnaast bepaal je tijdens je voorbereiding hoe je de video wilt gebruiken in je training.
Om het leerrendement van deze werkvorm te verzilveren, is het van belang om te werken met een krachtige observatie-opdracht. Je zet de deelnemers dan actief aan het werk met een gerichte observatie en bespreekt hun observaties interactief en doelgericht.

Krachtige observatie-opdracht
Laat je deelnemers nooit ongericht naar de demonstratie video kijken, het is tenslotte geen bioscoopvoorstelling maar een leersetting. Geef altijd een observatie-opdracht mee, gericht op de vaardigheid die je wilt inoefenen.

Bijvoorbeeld:

  • Wat neem je verbaal en non-verbaal waar in het luistergedrag van X?
  • Hoe past X de stappen … / de elementen … toe? Geef concrete voorbeelden.
  • Hoe maakt X non-verbaal contact met zijn gesprekspartner? Beschrijf dit zo concreet mogelijk.

Het is raadzaam om de demonstratie video regelmatig stop te zetten om de observatie-opdracht met je deelnemers te bespreken. Zo kun je verdieping aanbrengen in de observaties, of de deelnemers bijvoorbeeld per keer op een ander aandachtspunt laten letten.

De nabespreking van de werkvorm Demonstratie Video
Als je tijdens het bekijken van de demonstratie gebruik hebt gemaakt van een concrete observatieopdracht, gericht op de in te oefenen vaardigheid, dan is dit meteen je kapstok voor de nabespreking.

  • Haal uit de groep op wat ze hebben waargenomen ten aanzien van het gedrag dat hoort bij de betreffende vaardigheid.
  • Laat alle interessante zijwegen lopen of kap ze af. Dit gaat ten koste van het leren over de te ontwikkelen vaardigheid.

Zorg dat je in je training ontwerp vervolgens een werkvorm hebt staan waarbij de deelnemers zelf gaan oefenen met de vaardigheid. Dit kan in subgroepen of eerst in de hele groep. Voor het inoefenen in de hele groep kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de werkvorm Modelleren met de Groep, de werkvorm Modelleren met Inspring-Rollenspel, de werkvorm Subgroepen-oefening Modelleren.

Deze werkvorm effectief leren begeleiden?

Vergroot je impact als trainer!

Ontdek onze NOBTRA erkende opleidingen waarin je de kneepjes van het trainersvak leert en je persoonlijke impact als trainer vergroot.

Deze werkvorm effectief leren begeleiden?

 

Voordelen en nadelen van een demonstratie video
De voordelen van de werkvorm demonstratie video zijn

  • De trainer kan het leerproces van tevoren duidelijk structureren
  • De trainer kan al zijn aandacht richten op het groepsproces, doordat hij zelf niet hoeft te modelleren
  • Deelnemers met de leerstijl ‘observeren en reflecteren’ worden optimaal in hun leerbehoeften voorzien
  • Je kunt zelf een demonstratie video maken op maat voor jouw training
  • Op je eigen demonstratie video modelleer je de vaardigheid zelf, zonder dat het tijdens de opnames direct perfect hoeft te gaan

De nadelen van deze werkvorm zijn

  • Er is niet altijd een demonstratie video te vinden die past bij de betreffende training
  • Deelnemers stappen gemakkelijk in een passieve ‘kijken naar een leuk filmpje’ stand
  • De deelnemers oefenen niet zelf met het inzetten van de vaardigheid
  • Je hebt niet altijd de gelegenheid om zelf een geschikte demonstatie video te maken
  • Het kopen van een demonstratie video is vaak kostbaar

Voorbeelden van Demonstratie Video’s
Ik heb zelf een aantal demonstratie video’s gemaakt met behulp van collega’s en handige visueel-technische kinderen. Je vindt deze op de video-pagina van onze Kennisbank.
Een voorbeeld is de demonstratie video over het doorlopen van de stappen van Verbindende Communicatie in een coachingssessie: de video Verbindende Communicatie in Coaching.
Mijn serie van 6 demonstratie video’s over het coachen op de 6 ontwikkelingsniveaus van het Stermodel geeft je wellicht inspiratie om serie korte demonstratievideo’s over verschillende aspecten van een model dat je veel gebruikt in je trainingen. Begin bijvoorbeeld met de video Coachen op het zingevingsniveau.

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer

Maak een demonstratie video van 2 tot 5 minuten, waarin je een vaardigheid demonstreert voor een training die je binnenkort gaat geven. Ga je de video gebruiken?

Meer leren?
Wil je leren hoe je vaardigheden stap voor stap inoefent bij je deelnemers, zodat ze de vaardigheid daadwerkelijk gaan inzetten in hun (werk)praktijk? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches