Thema 3: Emotionele intelligentie
Opdrachten Communiceren met Ziel en Zakelijkheid 3
‘Het fatale effect van psychologische mist: Wat zakelijk belangrijk is, dringt niet meer door.’- Bertold Ulsamer
Gevoelens en emoties hebben vaak onbewust een zeer grote invloed op ons handelen.
In deze opdrachten leer je contact maken met je gevoelens en deze helder verwoorden naar anderen.
Emoties kun je gebruiken als een signaal van onvervulde behoeften, waardoor er een heel andere kijk op de situatie kan ontstaan.
Je leert je eigen behoeften en die van anderen onderzoeken en word je bewust van de impact van een ‘emotionele bankrekening’.
5.1 Het emotiedagboek: aandacht voor je gevoelens en emoties
5.2 Quasigevoelens
5.3 Gevoelens uitspreken
5.4 Aandacht voor de gevoelens van een ander
5.5 De kunst van het verzoeken doen
5.6 Effectief communiceren over gevoelens en emoties
6.1 De signaalfunctie van emoties
6.2 Omarm je gekwetste kind
6.3 Verwijten en behoeften
6.4 Werken aan je emotionele bankrekening
6.5 Empathisch luisteren
6.6 Complimenten geven
Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.
In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!
Je kunt de opdrachten ook gebruiken tijdens je training en coaching.
Wil je hier meer over leren? Dan ben je van harte welkom in onze Trainer en Coach Opleidingen met Ziel en Zakelijkheid.
Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…
Zakelijk gezien is het saldo op uw bankrekening van belang. Qua persoonlijke effectiviteit is het echter interessant welk…
Marshall Rosenberg introduceerde twee dieren om het verschil tussen geweldloze en gewelddadige communicatie te verduidelijken: de giraf en…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book