Krijg zicht op je eigen leerproces met behulp van de vier leerstijlen van Kolb.
Iedereen heeft zijn eigen wijze van leren.
Kolb onderscheidt vier typen leerstijlen.
Hieronder vind je een korte test om je leerstijl in beeld te brengen.
Zoals ik in de paragraaf over leerstijlen (in het boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’) heb beschreven, heeft elke leerstijl zijn sterke en zwakke punten in het leerproces.
In deze opdracht sta je stil bij jouw sterke en zwakke punten in het leerproces en hoe je hiermee om wilt gaan.
Hieronder vind je negen regels met elk vier woorden. Die woorden hebben te maken met de manier waarop je nieuwe dingen leert.
Vul in een vrij hoog tempo alle negen regels in. Werk op je gevoel; de eerste impuls is vaak de beste. Denk dus niet te lang na.
Vijf minuten moeten voldoende zijn voor het invullen van het hele schema.
Let op: Lees als je het invullen helemaal af hebt pas het vervolg van de instructie!
A-score: tel uit de 1e kolom (A) de getallen op van de regels 2, 3, 4, 5, 7 en 8 jouw scores op de leerstijlen van Kolb te vinden, werk je per kolom.
deze score komt overeen met de stijl van de activist
B-score: tel uit de 2e kolom (B) de getallen op van de regels 1, 3, 6, 7, 8 en 9
deze score komt overeen met de stijl van de observeerder
C-score: tel uit de 3e kolom (C) de getallen op van de regels 2, 3, 4, 5, 8 en 9
deze score komt overeen met de stijl van de theoreticus
D-score: tel uit de 4e kolom (D) de getallen op van de regels 1, 3, 6, 7, 8 en 9
deze stijl komt overeen met de stijl van de pragmaticus
Bekijk je uitslag van de leerstijlentest en lees de beschrijving van de leerstijl of leerstijlen van Kolb waar je relatief het hoogst op scoort.
Vat vervolgens je sterke en zwakke kanten in het leren samen in het onderstaande overzicht:
Om optimaal te leren en te komen tot daadwerkelijke gedragsverandering in de werksituatie is het van belang om de gehele leercirkel van Kolb te doorlopen.
Vanuit je voorkeursleerstijl zul je de neiging hebben om één of meerdere leerstappen over te slaan.
Met name de stap die vanuit jouw leerstijl de laatste in de cirkel is, schiet er vaak bij in of de leerstijl die complementair is aan jouw leerstijl scoort juist het laagst bij je leerstijlentest.
Dat zie je waarschijnlijk ook terug in je zwakke kanten in het leerproces.
Maak een concreet voornemen van je leerproces met betrekking tot de leerdoelen die je hebt geformuleerd wat betreft van communiceren met ziel en zakelijkheid, te versterken.
Je kunt de opdrachten uit deze e-learning ook gebruiken tijdens je coaching of training. Wil je hier meer over leren?
Dan ben je van harte welkom in onze Coachingsopleidingen met ziel en zakelijkheid of Trainersopleidingen met ziel en zakelijkheid.
Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.
In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!
Lees verder!
Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…
Een workshop van maximaal drie uur vraagt een andere aanpak van de trainer dan een training van een…
Er wordt vaak erg gemakkelijk gepraat over gedragsverandering. Maar in de praktijk vraagt het om (bege)leiding, die niet…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book