In dit artikel wordt de structuur van het Tetralemma uitgelegd, vind je aanwijzingen om de structuuropstelling Tetralemma te begeleiden, en wordt een voorbeeld gegeven van het Tetralemma in loopbaancoaching.
We neigen vaak naar het denken in dualiteiten; goed-slecht, ja-nee, zwart-wit. In onze keuze hebben we dan een dilemma van twee mogelijkheden. Het woord ‘dilemma’ betekent volgens Van Dale ‘een lastige keuze tussen twee onaangename zaken’; ‘di’ betekent twee.
In loopbaancoaching is het belangrijk dat de coachee (veel) meer mogelijkheden dan twee heeft. Het Tetralemma is hierbij een helpende methode. Bij een ‘tetralemma’ gaat het om een keuze tussen vier alternatieven; ‘tetra’ betekent vier.
Het Tetralemma komt uit de Indiase, Boeddhistische logica en is door Insa Sparrer en Matthias Varga von Kibéd omgezet naar een systemische structuuropstelling.
Het doel van deze systemische structuuropstelling is om de keuzemogelijkheden en handelingsruimte van de coachee te verbreden ten opzichte van de twee keuzemogelijkheden van het dilemma.
En ook coach op Europees erkend Practitioner niveau
In onze Noloc erkende Post-HBO Loopbaancoach Opleiding leer je loopbaanontwikkeling begeleiden op de bovenstroom en de onderstroom en leer je coachen op Europees erkend Practitioner niveau.
Het Tetralemma bestaat uit vier of vijf keuze- of oplossingsmogelijkheden:
Positie 1: Het Ene (A)
Dit is de loopbaanoptie waar de coachee gemakkelijk naar tendeert, omdat deze het meest logisch, voor de hand liggend of de juiste keuze lijkt.
Positie 2: Het Andere (B)
Dit alternatief is de tegenpool van optie A. Dit is de loopbaanoptie die de coachee in eerste instantie niet de juiste keuze lijkt. De coachee denkt te moeten kiezen tussen optie A en optie B (dilemma).
Positie 3: Beide (C=A+B)
Bij deze positie ga je samen met de coachee op zoek naar mogelijkheden om optie A en optie B te combineren. Dit kan bijvoorbeeld een alternatief zijn waarbij de oorspronkelijke tegenstelling toch verenigbaar lijkt, of waarbij het ene en het andere elkaar aanvullen als Yin en Yang.
Positie 4: Geen van beide (D=(-A)+(-B))
Hier kijkt de coachee van een afstand , en bezint zich op vragen als
Het kan zijn dat de oplossing van de loopbaanvraag totaal ergens anders ligt of dat de coachee besluit om (nog) geen keuze te maken.
Positie 5: Niets van dit alles (E=X)
Deze positie vraagt van de coachee (en de coach) dat hij buiten zijn eigen denkkaders kijkt, vanuit een veelomvattender plek. Bij een diepgaand of complex loopbaanvraagstuk ligt de oplossing vaak in een geheel ander alternatief, dat het dilemma van optie A en optie B overstijgt. Er ontstaat dan een nieuwe werkelijkheid met een veel ruimer een veelomvattender perspectief. Hiervoor is vaak tijd en rust nodig om te komen tot diepe reflectie, van waaruit nieuwe loopbaanmogelijkheden zich kunnen ontvouwen.
In loopbaancoaching doorloop je het Tetralemma doorgaans tot en met positie 4. Dat geeft al heel veel verbreding van de keuze- en oplossingsmogelijkheden voor de loopbaanvraag.
Bij de nabespreking van de ervaringen in het Tetralemma kun je de volgende aandachtspunten gebruiken:
Een veel voorkomend basisdilemma in loopbaancoaching is: blijf ik in mijn huidige baan en maak ik er daar het beste van (positie 1: Het Ene) of zoek ik een nieuwe baan (positie 2: Het Andere). Het lijkt soms een patstelling tussen twee loopbaanscenario’s, omdat de coachee over beide niet enthousiast genoeg is.
Marco werkt 4 jaar als webdesigner bij een groot IT-bedrijf. Hij is na zijn stage als junior webdesigner begonnen en inmiddels gegroeid naar mediorniveau. Hij geniet van de leuke en uitdagende opdrachten waar hij aan mee kan werken omdat het een groot bedrijf is. Bovendien leert hij hier veel van, waardoor hij groeit in zijn professionele ontwikkeling. De organisatie heeft de salarissen echter al een paar jaar niet of weinig verhoogd, waardoor hij niet meer betaald wordt voor de groei en ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt. Hierdoor stijgt zijn onvrede over zijn huidige baan.
De loopbaancoach doet de structuuropstelling Het Tetralemma met Marco.
Positie 1: Het Ene
Marco gaat op het vloeranker van Het Ene (positie 1) staan. Dit is de positie waarin Marco bij het grote IT-bedrijf blijft werken. Marco neemt de tijd om te voelen hoe dat voor hem is. Hij begint te lachen en bewegen, en kijkt de loopbaancoach energiek en sprankelend aan. ‘Ik heb hier nog veel kansen om te groeien, en dat vind ik echt ontzettend leuk.’ En dan betrekt zijn gezicht wat. ‘Maar het is wel zuur dat ik niet eerlijk betaald wordt voor wat ik doe. Het zet echt een domper om mijn plezier.’
Positie 2: Het Andere
Marco gaat op het vloeranker van Het Andere (positie 2) staan. Dit is de positie waarin Marco een andere baan gaat zoeken. Marco ademt een paar keer diep in en uit, en stelt zich voor dat hij weggaat bij het bedrijf waar hij nu werkt. Hij heeft een matte uitstraling en blijft wat onwennig op het vloeranker staan. ‘Ik kan op andere plekken echt flink meer verdienen, maar met mijn huidige ervaring kom ik op een baan terecht waar ik steeds hetzelfde kunstje moet doen. Daar wordt ik echt helemaal niet blij van.’
Positie 3: Beide
Marco staat op het vloeranker Beide (positie 3). Hij heeft wat langer de tijd nodig om zich te verbinden met deze positie in het Tetralemma. Maar dan begint hij helemaal te stralen. Zijn lijf wil bewegen en hij kan bijna niet op het vloeranker blijven staan. ‘Dat is natuurlijk het ei van Columbus’ vertelt hij enthousiast aan zijn loopbaancoach. ‘Over een half jaar word ik waarschijnlijk senior, en als senior heb ik veel meer kans op leuke banen bij andere bedrijven. Dan moet ik natuurlijk nog wel een tijdje als senior in dit bedrijf blijven werken, maar daar leer ik nog veel van. En dan zoek ik over 1,5 jaar een baan die leuk en uitdagend is én een eerlijk salaris betaalt.’
Positie 4: Geen van beide
Tenslotte gaat Marco op het vloeranker Geen van beide (positie 4) staan. Zijn energie zakt bijna per direct tot een nulpunt. Zijn schouders hangen naar voren, en er zit geen enkele beweging in zijn lijf. Hij kijkt de loopbaancoach aan zonder enige sprankeling in zijn ogen en zegt ‘Ik word hier helemaal niet blij. Ik wil echt als webdesigner en in loondienst werken.’
Positie 5: Niets van dit alles
Deze positie heeft de loopbaancoach niet toegevoegd, omdat er genoeg informatie uit positie één tot en met vier is gekomen.
Nabespreking
De loopbaancoach bespreekt per positie de informatie uit de opstelling Het Tetralemma met de coachee. De informatie van het lichaam die de coachee en ook de coach hebben waargenomen wordt hierbij als ingang gebruikt. Daarnaast wordt in de nabespreking (meer) woorden gegeven aan de informatie uit de opstelling.
Sommige informatie dient in de praktijk nog nader te worden onderzocht of geeft aanleiding tot verdere coaching, zoals bijvoorbeeld het marktonderzoek naar de mogelijkheden bij andere bedrijven.
Verbreed de keuzemogelijkheden en handelingsruimte van je coachee ten opzichte van de twee keuzemogelijkheden van een dilemma.
Meer leren?
Wil je leren hoe je een loopbaancoaching traject opbouwt en professioneel begeleidt? Ontwikkel dan je coachingscompetenties op Europees NOBCO EQA practitioner niveau, en leer coachen op de bovenstroom en onderstroom van een loopbaanvraag in de opleiding
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Coachen en met het Stermodel.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.
De gratis online toolbox Loopbaancoaching biedt een uitgebreide gereedschapskist voor loopbaancoaches. In dit blog geef ik een korte…
Is het jouw loopbaandroom om Loopbaancoach te worden en wil je weten: Hoe word je Loopbaancoach? Ben je…
In dit artikel richten we ons op de plek die je inneemt als loopbaancoach. Dit is deel 3…
Systemisch loopbaancoachen gaat er vanuit dat onze keuzes in (levens)loopbaan in sterke mate worden beïnvloed door de systemen…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book