De online werkvorm Breakout rooms is een aantrekkelijke manier om je deelnemers aan het werk te zetten. Binnen deze online werkvorm kun je diverse activerende werkvormen voor de Breakout rooms verwerken in je training programma.
Je kunt deze online werkvorm voor heel verschillende doelstellingen gebruiken. Ik focus hier op het doel:
In de online werkvorm Breakout rooms zet je deelnemers in subgroepen aan het werk.
In de subgroepen hebben mensen minder de gelegenheid om nog even op hun telefoon te kijken, de onderlinge betrokkenheid is groter en de deelnemers zijn al snel actiever aan de slag dan in de grote groep.
Daarmee is het werken met subgroepen sowieso een aanrader om dynamiek en afwisseling in je training te krijgen en de actieve betrokkenheid van deelnemers te vergroten.
Als opmaat voor de theorie kun je heel verschillende opdrachten in de subgroepen geven, zoals
Activerende werkvorm: Reflectie-opdracht in de Breakout rooms
Laat je deelnemers bijvoorbeeld reflecteren op een praktijksituatie waarin ze achteraf tevreden waren over het effect dat ze hebben bereikt, en op een praktijksituatie waarin ze achteraf niet tevreden waren over het bereikte effect.
Koppel de reflectie aan het betreffende trainingsthema. Bijvoorbeeld: Beschrijf in beide situaties je non-verbale communicatie.
Een reflectie-opdracht is een prachtige ingang om je training persoonlijker te maken. Zo werk je naast de algemene trainingsdoelen voor de hele groep, ook met de persoonlijke leerdoelen van de individuele deelnemers. Hierdoor krijgt je training veel meer impact.
Bijvoorbeeld: Wat wil je in deze training leren over je non-verbale communicatie?
Activerende werkvorm: Doe-opdracht in de Breakout rooms
Een doe-opdracht als opmaat voor de theorie is bedoeld om deelnemers bewust te laten worden van het belang van dit trainingsthema voor hun praktijk en leervragen. Je kunt de doe-opdracht op verschillende manieren vorm geven, bijvoorbeeld door de deelnemers te laten experimenteren met verschillend gedrag.
Een voorbeeld: In een training Overtuigend presenteren heb je een trainingsonderdeel over non-verbale communicatie. Je vraagt de deelnemers om in de subgroepen om de beurt twee keer een minuut te presenteren. Een keer op een niet overtuigende manier en de tweede keer op een overtuigende manier.
Alleen doen levert weinig leerrendement op. Daarom zul je een doe-opdracht altijd combineren met feedback en reflectie.In het kader van non-verbale communicatie krijgen de toehoorders in de subgroep de opdracht: Wat neem je waar in de non-verbale communicatie van de spreker? Wat was het verschil in de non-verbale communicatie van de twee presentaties?
Vergroot je impact als trainer!
Ontdek onze NOBTRA erkende opleidingen waarin je de kneepjes van het trainersvak leert en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Bij een opdracht in de Breakout rooms is het belangrijk om als trainer vooraf te bedenken hoe je verder gaat als de deelnemers weer terug komen in de hele groep.
Plan in je volgende online training 10 tot 15 minuten in voor een reflectie- of doe-opdracht in de Breakout rooms. Bedenk ook hoe je in 5 minuten kunt nabespreken en een bruggetje maken naar de rest van je training programma.
Meer leren?
Wil je leren hoe je de online werkvorm Breakout Rooms in je online trainingen toepast? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de Train de Trainer Opleidingen:
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.
Kijk eens naar de andere e-learning artikelen over Online Werkvormen Training:
Silvia vertelt haar persoonlijke groeiproces met live online training geven, en wat dat betekent voor de opleidingen van…
Uitleg en voorbeeldprogramma voor het toepassen van het Train de Trainer Model de Programmeerkristal voor het ontwikkelen van…
Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…
Hoe houd je bij online training geven de energie in de groep levendig en je deelnemers aangehaakt als…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book