In deze opdracht reflecteer je op huidige en gewenste onderhandelgedrag in relatie tot je persoonlijke leerdoelen.
Mastenbroek onderscheidt vier onderhandelingsdilemma’s waarop je je onderhandelgedrag bepaalt:
In feite bepalen de inhoud en de procedure de zakelijke kant van de onderhandeling, en de machtsbalans en het klimaat de relationele kant.
Onder aan deze opdracht vind je meer informatie over deze vier aandachtsgebieden.
Bij elk van deze aandachtsgebieden heb je een keuze hoe je hiermee omgaat.
In onderstaand overzicht vind je de onderhandelingdilemma’s die je op de vier aandachtsgebieden tegenkomt.
Kijk eens voor jezelf welke keuzes jij hierin tot nu toe (wellicht onbewust) maakt; kies telkens het cijfer op de vijfpuntenschaal dat jouw huidige gedrag bij de onderhandelingsdilemma het meest benadert.
1
2
Hier vind je meer informatie over de vier aandachtsgebieden waarop je je onderhandelgedrag bepaalt.
De meeste activiteiten van een onderhandeling zijn doorgaans gericht op de inhoud: de standpunten, argumenten, belangen, feiten, voorstellen en voorwaarden.
De manier waarop jij je belangen probeert te realiseren wordt bepaald door activiteiten als:
Kenmerkend voor een onderhandelsituatie is de wederzijdse afhankelijkheid.
Ik herhaal het nog maar eens, want dit wordt in het vuur van de strijd erg vaak uit het oog verloren.
Je hebt de ander nodig om tot een oplossing te komen. Beide partijen zijn dus afhankelijk van elkaar, ook al kan het wel zo zijn dat de één afhankelijker is van de ander voor een goed resultaat.
Een zeker machtsevenwicht is echter noodzakelijk voor een optimaal onderhandelingsresultaat. Activiteiten die de machtsbalans beïnvloeden zijn bijvoorbeeld:
Wanneer de onderhandelingen plaatsvinden in een sfeer van vijandigheid wordt het vinden van een oplossing waarin beide partijen zich kunnen vinden een moeizaam proces.
Aan de andere kant kan een te persoonlijke relatie een optimaal zakelijk resultaat eveneens in de weg staan.
Bouwen aan vertrouwen, acceptatie en geloofwaardigheid binnen de zakelijke relatie kan het onderhandelingsresultaat in sterke mate beïnvloeden.
Sta in dit kader eens stil bij de volgende activiteiten:
De procedure heeft betrekking op de manier waarop je de onderhandeling wilt laten verlopen, je strategie.
De uitdaging is te bepalen hoe flexibel of hoe star je je wilt opstellen.
De volgende activiteiten hebben betrekking op de procedure:
Je kunt de opdrachten uit deze e-learning ook gebruiken tijdens je training of teamcoaching. Wil je hier meer over leren?
Dan ben je van harte welkom in onze Opleiding Systemisch Teamcoach en Teamtrainer of in onze Trainersopleidingen met ziel en zakelijkheid.
Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.
In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!
Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…
Veel mensen associëren onderhandelen met winnen of verliezen. Hoe kun je hard zijn zonder onaardig te worden? Hoe…
Als trainer impact hebben op het veranderingsproces van je deelnemers vraagt om gedegen trainersvakmanschap, diepgaand inzicht in veranderingsprocessen…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book