In deze opdracht leer je hoe je tijdens een onderhandeling of gesprek voortdurend tegelijkertijd kunt werken aan de inhoudelijke en de relationele resultaten.
Hieronder vind je een aantal onderhandelsituaties.
Gebruik een of meerdere van deze situaties om te oefenen. Vraag iemand anders om met je mee te doen.
Jaarlijks rijd je in een kleine leasewagen zo’n 60.000 km voor je werkgever. Jij en ook je vrouw die vier maanden zwanger is van jullie derde kind vinden het tijd worden voor een grotere auto.
Ga het gesprek aan met je leidinggevende.
Een van je verkopers heeft gevraagd om salarisverhoging. En eigenlijk vind je dat gezien de prestaties een redelijk verzoek, alleen heb je hier geen budget voor.
Ga in gesprek met je medewerker.
Jij en je partner hebben vanmiddag zonder het van elkaar te weten afspraken voor de kerst gemaakt.
Jij (enig kind) hebt je ouders voor beide dagen uitgenodigd, terwijl je partner afgesproken heeft deze kerstdagen bij zijn/haar ouders die ver weg wonen door te brengen samen met de broers en zussen en hun kinderen. Zowel je ouders als je schoonouders verheugen zich nu erg op dit gezellig samenzijn.
Ga het gesprek aan met je partner en probeer tot een oplossing te komen.
Je wilt je tweedehands auto verkopen aan een collega die krap bij kas zit door echtscheidingsperikelen.
Ga het gesprek aan om tot een prijsafspraak te komen.
Bovenstaande situaties zijn afkomstig uit ‘Het onderhandelspel’ van Natasja Loomans, uitgeverij Thema (2006). In dit spel vind je nog meer aansprekende situaties.
Als jullie de smaak te pakken hebben gekregen, kun je ook nog een andere situatie uitspelen, eventueel met wisseling van rollen.
Hieronder vind je een aantal suggesties om aan de inhoud en de relatie te werken, onder andere gebaseerd op onderzoek bij ervaren onderhandelaars.
Bron: Mastenbroek (1998), Vaardiger onderhandelen.
Assertief én tactisch, hard én vriendelijk! Kan dat samengaan? Wat doen ervaren onderhandelaars?
Niet: Maar:
Wij zouden graag … Voor ons is belangrijk …
Wij hopen … Wij vinden …
Wij zouden in overweging Wij stellen voor …
willen geven …
Het zou een goede zaak zijn … Het is volgens ons noodzakelijk …
Een mogelijke suggestie … Ons belang vraagt …
Op dit punt is men relatief stevig, ander stevig gedrag is bij ervaren onderhandelaars weer veel minder te zien, zoals: dreigen, verwijten, beschuldigen, en ‘punten scoren’ of vangen op fouten.
Je kunt de opdrachten uit deze e-learning ook gebruiken tijdens je training of teamcoaching. Wil je hier meer over leren?
Dan ben je van harte welkom in onze Opleiding Systemisch Teamcoach en Teamtrainer of in onze Trainersopleidingen met ziel en zakelijkheid.
Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.
In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!
Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…
Het rollenspel biedt deelnemers en coachees de gelegenheid om in korte tijd groeistappen maken. Door aan het eind…
Veel mensen associëren onderhandelen met winnen of verliezen. Hoe kun je hard zijn zonder onaardig te worden? Hoe…
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book