Tijdens de coaching werk je doelgericht en diepgaand aan je persoonlijke ontwikkeling. Je werkomgeving wordt betrokken bij je ontwikkelingsproces, bijvoorbeeld door middel van 360o feedback. Hierdoor krijgt je enerzijds inzicht in mogelijke blinde vlekken, en wordt de coaching anderzijds optimaal toegesneden op je werksituatie.
De werkwijze tijdens het coachingstraject is gebaseerd op de principes van ervarend leren en empowerment:
- Je praktijkervaringen en persoonlijke leerdoelen vormen de uitgangspunten van de coaching.
- Bewustwording en ontwikkeling van persoonlijke kracht en kwaliteiten vormen een continu aandachtspunt tijdens de begeleiding.
Hierbij worden nieuwe inzichten en ervaringen steeds geïntegreerd op alle zes de niveaus van het Stermodel: gedrag, fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel en omgevingsniveau.
Er wordt gebruik gemaakt van uiteenlopende methodieken, zoals opdrachten voor zelfonderzoek, Transactionele analyse, NLP (NeuroLinguistisch Programmeren), Familie- en organisatie opstellingen en RET (Rationele EffectiviteitsTraining).
In een coachingstraject bij Blankestijn & Partners kunnen de volgende stappen worden onderscheiden:
Intakegesprek
Het traject start met een intakegesprek tussen jou en je coach. Hierin maak je kennis met je coach en formuleer je je persoonlijke leerdoelen. Tevens wordt het aantal coachingsbijeenkomsten vastgesteld en de globale lijn en werkwijze van het coachingstraject.
Coachingsbijeenkomsten I
De coachingsbijeenkomsten vinden doorgaans eens in de twee weken plaats in een coachingsruimte van Blankestijn & Partners te Wageningen.
Tijdens de bijeenkomsten wordt stap voor stap gewerkt aan de persoonlijke leerdoelen. Aan het eind van elke bijeenkomst wordt een korte, concrete en praktische actieplanning gemaakt. Hiermee gaat je aan de slag in j werkpraktijk. Je maakt hierover een kort reflectieverslag.
Tussentijdse evaluatie
Halverwege het coachingstraject vindt een tussentijdse evaluatie plaats. Hierin worden de ontwikkelingen ten aanzien van de leerdoelen geëvalueerd. Op basis hiervan kunnen de persoonlijke leerdoelen worden aangescherpt.
Coachingsbijeenkomsten II
De frequentie van deze bijeenkomsten wordt in onderling overleg bepaald. In de praktijk blijkt dat het in het tweede gedeelte van het traject prettig kan zijn als de tussentijdse integratietijd wat langer wordt dan twee weken.
De (bijgestelde) leerdoelen blijven de leidraad van de coachingsbijeenkomsten.
De laatste bijeenkomst wordt afgesloten met het opstellen van een concreet actieplan voor het komend half jaar en wordt onderzocht welke ondersteuning je hierbij nodig hebt.
Resultaat
Voorafgaand aan het coachingstraject worden de gewenste resultaten concreet en meetbaar vastgesteld. Zo is het gehele coachingstraject maatwerk.