De klassieke Werkvorm Ik zie, denk, voel uit de sociale vaardigheid trainingen bewijst nog steeds zijn dienst. Voor sommigen is de werkvorm te soft, anderen vinden het een werkvorm met veel impact.
Leg het doel en de werkwijze van de oefening duidelijk uit. Ga ook in op het belang van de oefening: feedback op een goede manier leren geven.
Deze werkvorm start met een uitgebreide plenaire ronde, waarbij je als trainer je deelnemers coacht om de vaardigheid goed in de vingers te krijgen.
Daarna oefenen ze verder in subgroepen van minimaal 3 personen. Tenslotte worden plenair de leerervaringen geoogst.
Plenair modelleren
Neem de deelnemers plenair bij de hand met het inoefenen van de vaardigheid. Op deze manier modelleer je ook de oefening die ze later in de subgroepen gaan doen.
De deelnemers kijken naar jou als trainer of naar je co-trainer. Voor de oefening kun je hierbij ook een rol spelen.
De deelnemers benoemen gedurende een aantal minuten wat ze concreet waarnemen. Train de deelnemers om alleen te benoemen wat er daadwerkelijk te zien of horen is. Dus geen interpretaties of oordelen.
Vervolgens benoemen de deelnemers gedurende een aantal minuten wat ze op dit moment denken. Train de deelnemers om hun eigen gedachten te verwoorden. Dus geen gevoelens, of gedachten over wat de ander denkt ‘ik denk, dat jij denkt…’
Tenslotte benoemen de deelnemers gedurende een aantal minuten wat ze voelen. Train de deelnemers om alleen hun gevoelens te verwoorden. Je kunt hierbij de 4 B’s als hulpbron gebruiken: Boos, Bang, Blij en Bedroefd. Dus geen gedachten of analyses. Daag ze uit om verschillende woorden aan hun gevoelens te geven.
Vaardigheid verder inoefenen in subgroepen
De subgroepen bestaan uit minimaal 3 personen:
A = degene die oefent met de vaardigheid
B = degene waarnaar gekeken wordt
C = de observator, die A observeert en feedback geeft
A en B zitten tegenover elkaar, C observeert. Na elke ronde wisselen de deelnemers van rol.
Per ronde:
A vertelt wat hij van B ziet. (2 minuten)
Hij begint elke zin met: ‘Ik zie…’ en benoemt alleen concrete waarnemingen.
B reageert niet op de waarnemingen van A.
C zegt ‘Piep’ als A iets anders vertelt dan wat er sec te zien valt.
Vergroot je impact als trainer!
Ontdek onze NOBTRA erkende opleidingen waarin je de kneepjes van het trainersvak leert en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
A vertelt wat hij denkt als hij B ziet. (2 minuten)
Hij begint elke zin met: ‘Ik denk…’
B reageert niet op de gedachten van A.
C zegt ‘Piep’ als A iets anders vertelt dan wat hij denkt.
A vertelt wat hij voelt als hij B ziet. (2 minuten)
Hij begint elke zin met: ‘Ik voel…’
B reageert niet op de gevoelens van A.
C zegt ‘Piep’ als A iets anders vertelt dan wat hij voelt.
Nabespreking per ronde
A, B en C spreken de ronde na (4 minuten):
Plenaire nabespreking van de werkvorm Ik zie, denk, voel
Na het inoefenen in de subgroepen richt je de plenaire nabespreking vooral op het oogsten van de leerresultaten.
Spreek de komende dagen naar 2 mensen uit ‘Wat je ziet, denkt en voelt’. Wat is het effect op jullie communicatie?
Meer leren?
Wil je leren hoe je communicatieve en samenwerkingsvaardigheden inoefent met deelnemers? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht bij de opleidingen
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.
In dit blog beschrijf ik hoe je het model van Geweldloze Communicatie gebruikt in 3 verschillende type trainingen.…
In dit blog beschrijf ik 7 team interventies voor teamcoaching op de bovenstroom en de onderstroom. Ook geef…
In dit blog beschrijf ik voor 3 vaardigheidstrainingen en hoe je vanuit de bovenstroom een uitstapje naar de…
In dit blog maak ik je wegwijs in onze gratis online kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book