De werkvorm Subgroepen-Oefening Modelleren gebruik je om je de deelnemers een nieuwe vaardigheid aan te leren, en om de oefening in subgroepen voor te doen. Hierdoor is het leerrendement in de subgroepen heel veel groter.
Een vaardigheid inoefenen subgroepen is onderdeel van veel training ontwerpen. Globaal ziet de opdracht voor de subgroepen er dan als volgt uit:
In de subgroepen hebben de deelnemers een gesprek met een klant, cliënt, collega of medewerker, waarin ze de nieuwe vaardigheid gaan inoefenen.
De subgroepen bestaan uit 3 personen:
A is zichzelf als baliemedewerker, zorgverlener, collega of manager.
B speelt de klant, cliënt, collega of medewerker. Hiervoor krijgt hij van de trainer een korte rolbeschrijving.
C is de observator die A observeert ten aanzien van het inzetten van de nieuwe vaardigheid. Hij krijgt hiervoor een gerichte observatie-opdracht van de trainer.
A en B gaan in gesprek met elkaar, waarna C feedback geeft aan A over het inzetten van de nieuwe vaardigheid.
De basis van de werkvorm Subgroepen-Oefening Modelleren is dat je de oefening, die de deelnemers hierna in subgroepen gaan doen, al een keer plenair laat zien en ervaren.
Hierna gaan de deelnemers in de subgroepen aan de slag.
Valkuilen in een training ontwerp
Een veel voorkomende training opbouw ziet er als volgt uit: De trainer legt de theorie uit en licht de betreffende vaardigheid toe. Vervolgens geeft hij aan dat de deelnemers in subgroepen gaan oefenen met de vaardigheid en legt hij de oefening uit. Daarna start de oefening in subgroepen.
In deze werkwijze zitten twee aannames, die in de praktijk doorgaans anders uitpakken, namelijk:
Vergroot je impact als trainer!
Ontdek onze NOBTRA erkende opleidingen waarin je de kneepjes van het trainersvak leert en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Een training ontwerp met impact
Bovenstaande training opbouw wordt krachtiger wanneer je
Door deze twee toevoegingen in de training opbouw krijgt je training ontwerp veel meer impact. De kans is daardoor groter dat de deelnemers de vaardigheid ook daadwerkelijk effectief gaan inzetten in hun (werk)praktijk.
Voordelen en nadelen van de werkvorm Subgroepen-Oefening Modelleren
Voordelen van de werkvorm Subgroepen-Oefening Modelleren zijn:
Nadelen van deze werkvorm zijn:
Bepaal een training waar je deze werkvorm wilt gaan uitproberen en bereid hem grondig voor. Evalueer achteraf welke impact de werkvorm had op het leerrendement van de training.
Meer leren?
Wil je leren hoe je vaardigheden stap voor stap inoefent bij je deelnemers, zodat ze de vaardigheid daadwerkelijk gaan inzetten in hun (werk)praktijk? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.
Ben je op zoek naar Werkvormen voor Trainers, die inspirerend, uitdagend, transfergericht, inzichtgevend of activerend zijn in je…
In dit blog beschrijf ik hoe je het model van Geweldloze Communicatie gebruikt in 3 verschillende type trainingen.…
In dit blog beschrijf ik voor 3 vaardigheidstrainingen en hoe je vanuit de bovenstroom een uitstapje naar de…
In dit blog maak ik je wegwijs in onze gratis online kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book