Wat is een driegesprek in coaching?

Het driegesprek in coaching is een gesprek tussen coachee, leidinggevende en coach met als doel de wisselwerking tussen de leeromgeving van de coaching en de praktijksituatie in de organisatie te optimaliseren, zodat na het coaching traject daadwerkelijke gedragsverandering is gerealiseerd.
De coach ziet de coachee doorgaans niet in actie binnen de werkcontext. Hierdoor heeft de coach geen direct zicht op het huidige competentieniveau van de coachee, nog op de resultaten in de praktijk. Het driegesprek vergroot de transfer tussen coachingssituatie en organisatiecontext door afspraken tussen coachee, leidinggevende en coach.

Figuur Driegesprek

Figuur: Het driegesprek in coaching

3 succesfactoren voor transfer van coaching

In het kader van transfer kunnen drie hoofdelementen worden onderscheiden die de mate van succes van een coaching traject in een organisatiecontext bepalen: de motivatie van de coachee, de inbedding in de organisatie en de vakbekwaamheid van de coach.
In het driegesprek tussen coachee, leidinggevende en coach worden de verschillende belangen en verantwoordelijkheden samengebracht en op elkaar afgestemd.

De coachee in het driegesprek
Het coachingstraject is uiteraard gericht op de groei en ontwikkeling van de coachee. In het kader van het driegesprek is het van belang

  • Hoe de coachee zelf tegen zijn huidige functioneren aankijkt;
  • Welke leerdoelen de coachee voor zichzelf benoemt;
  • Of de coachee de volle verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen ontwikkelingsproces;
  • Hoe groot de veranderbereidheid is van de coachee;
  • Welke acties de coachee heeft ondernomen om zijn leerdoelen te realiseren en wat hiervan het resultaat is.

De leidinggevende in het driegesprek coaching
De leidinggevende behartigt de belangen van de organisatie. Hij is enerzijds de (bege)leider van de coachee en anderzijds de opdrachtgever van de coach. In het driegesprek bestaat zijn inbreng uit:

  • Zijn visie op het huidige functioneren van de coachee en de aanleiding van het coachingstraject;
  • Zijn visie op de leerdoelen van de coachee in relatie tot de organisatiedoelstellingen en – ontwikkelingen;
  • Ondersteuning voor de coachee in de organisatie, onder andere door de leidinggevende zelf;
  • Evalueren van de resultaten in de praktijk.

Deze theorie effectief leren toepassen?

Vergroot je impact als coach!

Ontdek onze NOBCO erkende opleidingen: gedegen en praktijkgericht het coachvak leren, diepgaande persoonlijke ontwikkeling.

Deze theorie effectief leren toepassen?

 

De coach in het driegesprek
De coach heeft in het driegesprek met name de rol van facilitator en intervenieert op vier niveaus:

  • Procedure

Als voorzitter introduceert en bewaakt de coach het doel, de onderwerpen, de tijd en de spelregels.

  • Inhoud

De coach zorgt dat de volgende onderwerpen aan de orde komen: het huidige functioneren van de coachee, de leerdoelen voor het coachingstraject, het gewenste resultaat en de bijdrage die de drie partijen gaan leveren aan het realiseren van dit resultaat.

  • Gevoelens

Tijdens een driegesprek kunnen de emoties soms hoog oplopen. Maak de emoties bespreekbaar zodat de sfeer open blijft of open wordt.

  • Interactie

De emoties in het hier-en-nu verraden vaak een interactiepatroon dat ook in de werksituatie speelt. Analyseer met elkaar het interactiepatroon.

Figuur Driegesprek

Tips voor het faciliteren van een driegesprek in coaching

De rol van facilitator in het driegesprek vraagt van de coach ander gedrag dan in de coachingsbijeenkomsten. De coach moet zich doorgaans veel directiever en sturender opstellen. Hij is gericht op een haarscherp praktisch en zakelijk resultaat, maar dit kan alleen tot stand komen op basis van een open, concrete en respectvolle discussie. Hierbij moet de coach voluit interveniëren op alle vier de hierboven beschreven interventieniveaus.

Als facilitator van het driegesprek zijn de volgende aandachtspunten van belang:

  • Blijf onpartijdig en zonder oordeel.
  • Geef de coachee en de leidinggevende evenveel aandacht.
  • Meng je niet in de inhoudelijke discussie, maar begeleidt het discussieproces.
  • Ondersteun de coachee en de leidinggevende om te communiceren volgens de regels van geweldloze communicatie.
  • Vraag om concrete voorbeelden.
  • Nodig uit tot het uitspreken van eigen gevoelens en het geven van gevoelsreflecties naar de ander.
  • Gebruik de hier-en-nu situatie om patronen inzichtelijk te maken.
  • Blijf doelgericht zonder je empathie voor beide gesprekspartners te verliezen.
  • Zorg voor concrete afspraken waaraan alle partijen zich gecommitteerd hebben.

Ontwikkelingspunt voor jou als coach

Wat is jouw kracht als facilitator van een driegesprek en waar zit je uitdaging?

Meer leren?
Wil je leren hoe je een coaching traject opbouwt en begeleidt op de bovenstroom en de onderstroom van persoonlijke ontwikkeling? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Coachen en met het Stermodel.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches