Het driegesprek in coaching is een gesprek tussen coachee, leidinggevende en coach met als doel de wisselwerking tussen de leeromgeving van de coaching en de praktijksituatie in de organisatie te optimaliseren, zodat na het coaching traject daadwerkelijke gedragsverandering is gerealiseerd.
De coach ziet de coachee doorgaans niet in actie binnen de werkcontext. Hierdoor heeft de coach geen direct zicht op het huidige competentieniveau van de coachee, nog op de resultaten in de praktijk. Het driegesprek vergroot de transfer tussen coachingssituatie en organisatiecontext door afspraken tussen coachee, leidinggevende en coach.
Figuur: Het driegesprek in coaching
In het kader van transfer kunnen drie hoofdelementen worden onderscheiden die de mate van succes van een coaching traject in een organisatiecontext bepalen: de motivatie van de coachee, de inbedding in de organisatie en de vakbekwaamheid van de coach.
In het driegesprek tussen coachee, leidinggevende en coach worden de verschillende belangen en verantwoordelijkheden samengebracht en op elkaar afgestemd.
De coachee in het driegesprek
Het coachingstraject is uiteraard gericht op de groei en ontwikkeling van de coachee. In het kader van het driegesprek is het van belang
De leidinggevende in het driegesprek coaching
De leidinggevende behartigt de belangen van de organisatie. Hij is enerzijds de (bege)leider van de coachee en anderzijds de opdrachtgever van de coach. In het driegesprek bestaat zijn inbreng uit:
Vergroot je impact als coach!
Ontdek onze NOBCO erkende opleidingen: gedegen en praktijkgericht het coachvak leren, diepgaande persoonlijke ontwikkeling.
De coach in het driegesprek
De coach heeft in het driegesprek met name de rol van facilitator en intervenieert op vier niveaus:
Als voorzitter introduceert en bewaakt de coach het doel, de onderwerpen, de tijd en de spelregels.
De coach zorgt dat de volgende onderwerpen aan de orde komen: het huidige functioneren van de coachee, de leerdoelen voor het coachingstraject, het gewenste resultaat en de bijdrage die de drie partijen gaan leveren aan het realiseren van dit resultaat.
Tijdens een driegesprek kunnen de emoties soms hoog oplopen. Maak de emoties bespreekbaar zodat de sfeer open blijft of open wordt.
De emoties in het hier-en-nu verraden vaak een interactiepatroon dat ook in de werksituatie speelt. Analyseer met elkaar het interactiepatroon.
De rol van facilitator in het driegesprek vraagt van de coach ander gedrag dan in de coachingsbijeenkomsten. De coach moet zich doorgaans veel directiever en sturender opstellen. Hij is gericht op een haarscherp praktisch en zakelijk resultaat, maar dit kan alleen tot stand komen op basis van een open, concrete en respectvolle discussie. Hierbij moet de coach voluit interveniëren op alle vier de hierboven beschreven interventieniveaus.
Als facilitator van het driegesprek zijn de volgende aandachtspunten van belang:
Wat is jouw kracht als facilitator van een driegesprek en waar zit je uitdaging?
Meer leren?
Wil je leren hoe je een coaching traject opbouwt en begeleidt op de bovenstroom en de onderstroom van persoonlijke ontwikkeling? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Coachen en met het Stermodel.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.
Ben je enthousiast om professioneel coach te worden, en wil je weten hoe je dit aanpakt? Dit blog…
Uit het onderzoek van Psychologie Magazine komt een top 5 aan coachingsthema’s naar voren waarvoor mensen een coach…
Inzicht in 8 coach competenties die je helpen coach worden op de bovenstroom en de onderstroom van veranderingsprocessen.
In dit blog maak ik je wegwijs in onze gratis online kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book