Evaluatie werkvorm De Rijen-Methode

Met de evaluatie werkvorm De Rijen-Methode zet je de deelnemers aan het eind van de training nog even lekker in actie, en als trainer krijg je snel een beeld van hoe de groep de training heeft ervaren.

Rijen-methode

Doel van de evaluatie werkvorm De Rijen-Methode

De trainer evalueert met deze werkvorm een aantal specifieke thema’s waarop hij feedback wil uit de groep.

De evaluatie methode in je training ontwerp

In deze werkvorm evalueer je een aantal thema’s in de gehele groep. Bepaal daarom bij het ontwerpen van je training welke thema’s je wilt evalueren.

Thema’s die je met deze werkvorm goed kunt evalueren zijn

  • De lengte van de training
  • Het ondersteunende materiaal
  • De trainingsaccommodatie
  • Opbouw van het programma
  • Afwisseling in het programma
  • De zelfstudie- of praktijk-opdrachten
  • De intervisie
  • Aansluiting bij leerbehoeften
  • Toepasbaarheid in de praktijk
  • Begeleiding door de trainer
  • De trainingsacteur

Om de evaluatie niet te lang te laten duren, is het aan te raden om tijdens het ontwerpen van de training 5 evaluatiethema’s te kiezen.

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Word Vaardigheidstrainer en Trainer Persoonlijke Ontwikkeling

NOBTRA erkende opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Leer het trainersvak!

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

De evaluatie werkvorm De Rijen-Methode

In de werkvorm Rijen-Methode staan de deelnemers in een rij achter elkaar in de zaal. De trainer benoemt een evaluatiethema, zoals de locatie, de handleiding, de lengte van de training, de trainingsthema’s of de begeleiding.

De deelnemers beoordelen het evaluatiethema door naar links of rechts te stappen; de trainer heeft van tevoren aangegeven wat deze stappen betekenen. De trainer kan ook een extra nuance aanbrengen, bijvoorbeeld:

  • 2 stappen naar links = heel goed/uitstekend
  • 1 stap naar links = ruim voldoende/goed
  • blijven staan = voldoende
  • 1 stap naar rechts = matig
  • 2 stappen naar rechts = onvoldoende

De trainer kan de ‘uitslag’ per evaluatiethema ter kennisgeving aannemen, maar meestal is het informatiever om per thema een paar deelnemers hun positiekeuze te laten toelichten.

Tips voor het begeleiden van deze evaluatie methode

  • Vraag niet alleen de uitersten, maar ook de mensen die in het midden staan.
  • Zorg dat je iedere deelnemer een keertje hoort tijdens deze evaluatie werkvorm.
  • Sluit af met iedereen bedanken voor zijn input bij het evalueren van de training.

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer

Probeer de evaluatie werkvorm De Rijen-Methode uit in een volgende training. Bepaal in je training ontwerp welke evaluatiethema’s je op de kaart wilt zetten.

Meer leren?
Wil je leren hoe je trainingsprogramma’s op de bovenstroom en onderstroom ontwikkelt? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in:

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

Deze e-learning wordt uitgebreider behandeld in het inspirerende boek Trainen met Hart en Ziel, Ontwikkelen van effectieve trainingsprogramma’s voor communicatie- en managementtrainers, van Silvia Blankestijn.
Het boek geeft een gedegen en praktijkgericht inzicht in de aspecten die van belang zijn bij het ontwikkelen van effectieve trainingsprogramma’s. De verschillende thema’s worden geïllustreerd met herkenbare praktijkvoorbeelden.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches