Persoonlijke Ontwikkeling: Minder is Meer

Veel trainers hebben de neiging om te veel in hun programma te willen stoppen. Te veel inhoud of te veel oefeningen. Dit kan voortkomen uit gedrevenheid om de deelnemers zoveel mogelijk te willen leren over de (vak)inhoud, maar soms ook vanuit de angst om de deelnemers niet genoeg te bieden in de training.

Persoonlijke Ontwikkeling Minder is Meer

Averechts effect

Het effect is doorgaans averechts: de deelnemers worden overspoeld door informatie, weten niet meer wat hoofd- en bijzaken zijn en hebben geen tijd om de informatie te verwerken. Als trainer ben je aan het jagen om al je informatie overgedragen te krijgen en je oefeningen te doorlopen.

Hoe kom je van informeren naar het begeleiden van leren?

  • Realiseer je dat de rol van adviseur of docent een andere is dan de rol van trainer.
  • Het doel van de vakinhoudelijk trainer is dat de deelnemers je kennis niet alleen horen, maar ook dat ze zich de kennis eigen maken en deze gaat toepassen in hun werkpraktijk.
  • Als trainer zet je daarmee de pet op van ‘faciliteren van het leerproces van deelnemers’. Dat vraagt van je dat je insteekt op wat de deelnemers nodig hebben om de kennis toe te gaan passen.
  • Bij dit leerproces geldt ‘minder is meer’: hoe minder (detail)kennis je overdraagt, hoe meer ruimte er tijdens je training is om ook aandacht te geven aan het verwerken en toepassen van de kennis. Hierdoor wordt het effect van je training heel veel meer.

De trainer als belangrijk trainingsinstrument

Vergroot je impact als trainer!

Ontdek onze NOBTRA erkende opleiding waarin je een krachtig trainingsinstrument wordt door professionele en persoonlijke ontwikkeling.

De trainer als belangrijk trainingsinstrument

Minder is meer vraagt vaak van jou als trainer

    • dat je je vakinhoudelijke gedrevenheid niet laat domineren, maar inzet ten dienste van het leren
    • dat je je angst om deelnemers niet genoeg te bieden het hoofd biedt en je kennis verbindt met hun leervragen en werkpraktijk.

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer

Schrap in je volgende training één stukje theorie. Gebruik het hoofddoel van de training om te bepalen welke theoriestukje minder belangrijk is en dus geschrapt kan worden. Evalueer wat de meeropbrengst is van deze interventie.

Meer leren?
Wil je meer leren over hoe je door ‘minder is meer’ meer leerrendement uit je trainingen kunt halen? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

  • Train de Trainer Programma: voordelen en aanpak

    Een inspirerend Train de Trainer Programma zorgt voor een groter leerrendement in de trainingen van je organisatie. Lees…

  • NOBTRA erkend Trainer Worden?

    Je wordt gemakkelijk Trainer NOBTRA met de Post-HBO Trainer Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid van Blankestijn &…

  • 11 Interactie vormen voor Trainers

    Als trainer kun je gemakkelijk te gefocust zijn op de inhoud van je training of op je trainingsprogramma.…

  • Zijn vrouwen betere trainers dan mannen?

    Een trainer mag niet soft of betuttelend zijn, maar ook niet bot of egocentrisch. Hebben vrouwen dan toch…

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches