Online Werkvorm Reflecteren via de Chat

De online werkvorm Reflecteren via de chat zet de deelnemers actief aan het leren, waardoor hun betrokkenheid vergroot.

Online werkvorm Reflecteren via de Chat

Doelen van de online werkvorm Reflecteren via de chat

Je kunt deze online werkvorm inzetten voor verschillende reflectie-doelen, zoals

  • De deelnemers bepalen hun persoonlijke leerdoelen voor de online training.
  • De deelnemers hebben inzicht in wanneer en hoe ze de theorie of een vaardigheid kunnen toepassen in hun (werk)praktijk.
  • De deelnemers oogsten hun belangrijkste leerervaringen van deze online training en bepalen wat ze hiermee gaan doen in hun (werk)praktijk.

De online werkvorm Reflecteren via de chat

Je kunt de chat heel goed gebruiken om de deelnemers in je online training actief aan het leren te zetten. Reflectie is een belangrijk aspect van leren, en in de chat kun je alle deelnemers tegelijk in actie zetten.
Het delen van de persoonlijke reflecties in de chat zorgt ook voor herkenning en verbinding in de groep. Na het delen in de chat kun je ervoor kiezen om een aantal mensen hun reflecties ook mondeling te laten vertellen.
Hieronder vind je aanwijzingen en voorbeeld-reflectievragen voor

  • Reflectie op persoonlijke leerdoelen
  • Reflectie op de toepassing van de theorie of vaardigheid
  • Eindreflectie van de online training.

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Word Vaardigheidstrainer en Trainer Persoonlijke Ontwikkeling

NOBTRA erkende opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Leer het trainersvak!

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

 

Chat reflectie op persoonlijke leerdoelen

Je vergroot de betrokkenheid van je deelnemers aanzienlijk door ze aan het begin van de online training te laten reflecteren op hun persoonlijke leerdoelen. Hierdoor worden ze zich bewuster van wat er in de training te halen is voor ze, en zijn ze gemotiveerder om deel te nemen aan de verschillende werkvormen in de training.
Wanneer jij als trainer weet wat de persoonlijke leerdoelen van je deelnemers zijn, kun je ze hierop uitdagen en feedback geven tijdens de verschillende werkvormen. Ook dit zal een actieve betrokkenheid sterk vergroten.

Reflectievragen gericht op persoonlijke leerdoelen voor de chat

Om je deelnemers te laten reflecteren op hun persoonlijke leerdoelen, kun je gebruik maken van reflectievragen als:

  • Waar loop ik in de praktijk tegenaan met betrekking tot het trainingsthema? of
  • Wat wil ik aan het eind van deze online training geleerd hebben?

De antwoorden op deze vragen zetten de deelnemers kort en krachtig in de chat. Hierdoor hebben zowel de trainer als de deelnemers beeld bij de leerbehoeften in de groep.
Vanuit de persoonlijke leerdoelen kun je een bruggetje maken naar de rest van je trainingsprogramma, en aangeven bij welke programmaonderdelen er wat te leren valt over de diverse persoonlijke leerdoelen. Geef ook aan als er leerbehoeften in de chat staan, die niet passen binnen de doelstelling van de training.

Chat reflectie op toepassing van de theorie of vaardigheid

Je kunt deze activerende online werkvorm met de chat ook gebruiken om gedurende de training reflectievragen over de theorie te stellen. Je kunt hierbij reflectievragen gebruiken als

  • In welke situatie in jouw (werk of privé)praktijk zou je deze theorie kunnen toepassen?
  • Welk inzicht geeft deze theorie je ten aanzien van je leerdoel, c.q. lastige praktijksituatie die je hebt ingebracht?

En je kunt ook reflectievragen stellen over een nieuwe vaardigheid of nieuw gedrag, zoals

  • Wat heb je geleerd ten aanzien van de vaardigheid het stellen van vragen / actieve luisterhouding / coachend leidinggeven / …
  • Wat is je belangrijkste inzicht ten aanzien van je gedrag in situaties als …

Hoe persoonlijker de reflectievraag is, of hoe meer het de deelnemers raakt, hoe groter de aanrader om het antwoord niet alleen in de chat te delen, maar ook een mondelinge uitwisseling toe te voegen. Hierbij kun je iedereen iets laten delen, maar gezien de groepsenergie kun je ook een aantal mensen hun chat laten toelichten.

Chat reflectie op leerervaringen en transfer

In de afronding van de training kun je de chat gebruiken om antwoorden te delen op reflectievragen als:

  • Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens deze online training?
  • Benoem 1 concrete actie die je in jouw (werk)praktijk gaat ondernemen naar aanleiding van deze training.

Voordat je dit in de chat laat delen, kun je deelnemers eerst 5 minuten in 2-tallen in break-out rooms zetten. Ze kunnen elkaar dan helpen om een heel concreet actiepunt te evalueren. Bovendien kan de steun ook motiveren om het actiepunt daadwerkelijk te gaan uitvoeren.

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer

Bepaal 2 krachtige reflectievragen voor een onderdeel van je training, die bijdragen aan het leren van de individuele deelnemers en het groepsleren versterken.

Meer leren?
Wil je leren hoe je een effectief trainingsprogramma ontwikkelt en hoe je je deelnemers maximaal laat leren in je (online) training? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:

In deze trainer opleidingen leer je trainen op locatie en ook in een virtual classroom.

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches