De Incidentmethode Intervisie is een veelgebruikte intervisie methodiek, die op veel intervisie casuïstiek kan worden ingezet. De Incidentmethode Intervisie is laagdrempelig en geeft een duidelijke structuur aan de intervisie bijeenkomst.
De Incidentmethode Intervisie is een gestructureerde werkwijze om de door intervisieleden ingebrachte casuïstiek te bespreken, en is geschikt voor een breed palet aan intervisievragen. De Incidentmethode bestaat uit 6 duidelijk beschreven stappen, die garant staan voor een leerzame intercollegiale consultatie.
Intervisie is bedoeld om te leren met en van collega’s. Doordat ingebrachte casuïstiek enerzijds uit eigen werkpraktijk wordt herkend door de intervisiegenoten, en anderzijds wordt bekeken vanuit verschillende referentiekaders en praktijkervaringen, is het leerrendement tijdens de Incidentmethode Intervisie groot.
Hieronder worden de stappen van de Intervisie Incidentmethode beschreven. Aan het eind van deze e-learning vind je een Intervisie Incidentmethode schema, dat je als draaiboek kunt gebruiken tijdens de intervisie bijeenkomst.
Incidentmethode Intervisie Stap 1: Inventariseren en de keuze van het incident
De eerste stap in de Incidentmethode Intervisie is in feite de start van de intervisiebijeenkomst, en bestaat uit de volgende deelstappen:
Incidentmethode Intervisie Stap 2: Toelichting vraag en incident
De inbrenger van de te bespreken casuïstiek licht de probleemsituatie toe tot het kritische moment, en benoemt wat precies zijn vraag/probleem is waar hij hulp bij zoekt bij zijn intervisiegenoten.
Aandachtspunten bij stap 2 van de Incidentmethode Intervisie:
Incidentmethode Intervisie Stap 3: Informatieronde
Tijdens stap 3 van de Intervisie Incidentmethode stellen de overige intervisieleden vragen ter verduidelijking over het ingebrachte incident. De inbrenger geeft kort en duidelijk antwoord.
Aandachtspunten bij deze stap van de Incidentmethode Intervisie:
Evenals suggestieve vragen, die doorgaans over mogelijke oplossingen gaan.
Door de vragen heeft de inbrenger dan zijn eigen antwoord al gevonden!
Geef een boost aan je professionaliteit!
In de training Intervisiebegeleider ontwikkel je je begeleidersvaardigheden en leer je diverse intervisiemethodieken.
Incidentmethode Intervisie Stap 4: Diagnose van de situatie
Elk intervisielid geeft zijn diagnose van de probleemsituatie:
De inbrenger luistert. Er worden geen vragen meer gesteld.
Aandachtspunten voor stap 4 in de Incidentmethode Intervisie:
Incidentmethode Intervisie Stap 5: Oplossingen
Ieder intervisielid benoemt hoe hij het ingebrachte probleem / vraag zou oplossen of aanpakken. Hier wordt geen commentaar opgeleverd, of over in discussie gegaan.
Incidentmethode Intervisie Stap 6: Keuze van de inbrenger
De inbrenger geeft aan hoe hij een volgende keer met een dergelijke situatie omgaat. Dit kan een van de genoemde oplossingen zijn, of een combinatie zijn van de genoemde oplossingen.
De dilemma’s, casuïstiek en intervisievraag van een persoon is doorgaans voor veel intervisieleden herkenbaar. Daarom is het aan te raden om na de individuele afronding van de Intervisie Incidentmethode, te evalueren wat deze intervisie de andere intervisieleden heeft opgeleverd aan inzichten en acties naar de praktijk.
Tijdens de intervisie bijeenkomst biedt het Intervisie Incidentmethode Schema een duidelijke houvast in de procedure. Gestructureerd werken tijdens de intervisie vraagt om discipline die zich uitbetaald in een groot leerrendement voor de inbrenger én de andere intervisieleden.
Intervisie Incidentmethode Schema | 50 minuten | |
Stap 1 | Inventarisatie en keuze incident | 10 min. |
Stap 2 | Toelichting vraag en incident | 5 min. |
Stap 3 | Informatieronde | 15 min. |
Stap 4 | Diagnose situatie | 7 ½ min. |
Stap 5 | Oplossingen | 7 ½ min. |
Stap 6 | Keuze inbrenger | 5 min. |
Je kunt de incidentmethode heel goed combineren met andere intervisiemethodieken. Hierdoor maak je de ‘standaard intervisiemethodiek’ afwisselender, speelser of bijvoorbeeld pittiger.
Intervisie Roddelmethode
Je kunt de diagnose van de situatie tijdens de Intervisie Incidentmethode vervangen door de het roddelen van de Intervisie Roddelmethode. Schematisch ziet de timing en opbouw er dan als volgt uit:
Intervisie methode Roddelen binnen Incidentmethode – Schema | 60 minuten | |
Stap 1 | Inventarisatie en keuze incident | 10 min. |
Stap 2 | Toelichting vraag en incident | 5 min. |
Stap 3 | Informatieronde | 15 min. |
Stap 4 | Roddelen | 10 min. |
Stap 5 | Reactie inbrenger | 10 min. |
Stap 6 | Oplossingen | 5 min. |
Stap 7 | Keuze inbrenger | 5 min. |
Intervisie Clinic Methode
De Intervisie Clinic Methode kan vanaf stap 5 worden geïntegreerd in de Incidentmethode Intervisie. In plaats van oplossingen aandragen, worden de oplossingen dan gedemonstreerd. De andere intervisieleden spelen om de beurt de inbrenger en laten alternatief verbaal en/of non-verbaal gedrag zien. De inbrenger speelt zijn gesprekspartner en ervaart het effect van de verschillende alternatieven.
Denkhoeden van de Bono
Je kunt het vragen stellen tijdens de informatieronde van de Incidentmethode Intervisie verbreden met de Intervisie Werkvormen Denkhoeden van de Bono. De zes denkhoeden van de Bono zorgen voor verschillende type vragen. Door de zes denkhoeden te verdelen over de verschillende intervisieleden breng je tevens een speels element in binnen de Intervisie Methode Roddelen.
Oefen jezelf om de procedure van de Intervisie Incidentmethode te bewaken. Evalueer wat deze aanpak heeft opgeleverd in intercollegiaal leren met en van elkaar.
Meer leren?
Wil je leren hoe je de Intervisie Incidentmethode effectief begeleidt vanuit de juiste rolinvulling als intervisiebegeleider?
Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleiding:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor intervisors, coaches, trainers en teamcoaches.
In dit blog maak ik je wegwijs in onze gratis online kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Er is veel onduidelijkheid over de rol van intervisiebegeleider. Dit blog geeft je inzicht in de taken en…
Er zijn verschillende typen van online coaching. Wat voor online coach wil jij worden en wat heb je…
Inzicht in 8 coach competenties die je helpen coach worden op de bovenstroom en de onderstroom van veranderingsprocessen.
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book