5 Online Werkvormen voor Break-Out Rooms
Activerende werkvormen voor je online training. Lees hoe je met het werken in subgroepen het leerproces versterkt.
Activerende werkvormen voor je online training. Lees hoe je met het werken in subgroepen het leerproces versterkt.
Online Werkvormen voor break-out rooms brengen afwisseling in de plenaire sessies van je virtual classroom, en zetten de deelnemers actief aan het werk. Hierdoor houd je deelnemers actief betrokken bij de online training. Daarnaast spreken ze door deze online werkvormen hun mede-cursisten in een kleiner groepje, waardoor er meer contact ontstaat en ze elkaar wat beter leren kennen.
Voor online werkvormen in de break-out rooms geldt net als bij alle werkvormen: weet wat het doel is van de werkvorm en communiceer dit duidelijk naar je deelnemers. Een leuke werkvorm is nooit een doel op zich.
In dit blog geef ik je een aantal aanwijzingen voor het ontwikkelen en inzetten van online werkvormen voor break-out rooms. Daarnaast beschrijf ik 5 verschillende werkvormen.
Je kunt de online werkvormen voor break-out rooms op verschillende plekken opnemen in je programma:
Sta bij het ontwikkelen van je online werkvorm voor break-out rooms stil bij de volgende aandachtspunten:
Let bij de introductie van een online werkvorm voor break-out rooms op de volgende aandachtspunten:
Deze werkvorm is bij uitstek geschikt om aan het begin van je training de leervragen van de deelnemers te inventariseren.
Opdracht voor de break-out rooms
Wissel onderstaande vragen met elkaar uit, en help elkaar bij het helder krijgen van de leervragen uit de werkpraktijk.
Plenaire terugkoppeling
In de meeste gevallen wil je de terugkoppeling uit de break-out rooms kort en krachtig houden.
Op de Toolbox Werkvormen Training wordt de online werkvorm Praktijkvragen uitgebreider beschreven, met onder andere aandachtspunten voor de plenaire nabespreking.
Een boost voor je professionele en persoonlijke ontwikkeling als trainer.
In de online training Trainen op de Boven- en Onderstroom verbreed je je trainers toolkit, vergroot je je online trainersvaardigheden en versterk je je persoonlijke impact als trainer, online en offline.
Een quiz is een speelse werkvorm, die je heel goed kunt gebruiken voor serieuze thema’s. Door het spelelement breng je wat luchtigheid in de training, waardoor deelnemers gemakkelijker aangehaakt blijven.
Je kunt de quizvragen individueel laten beantwoorden, of deelnemers over de vragen laten discussiëren in break-out rooms. Je kunt de quiz ook gebruiken voor de afronding van je online training.
Tips
Let bij de voorbereiding van de quiz op de volgende aandachtspunten:
Nabespreking van de quiz
Houd de nabespreking van je quiz in ieder geval kort en krachtig. Anders is de energie in de groep en het speelse effect meteen weer weg.
Op de Toolbox Werkvormen Training wordt de online werkvorm Quiz uitgebreider beschreven, met onder andere suggesties voor de online techniek bij een quiz.
Het doel van deze online werkvorm is dat de deelnemers begrijpen hoe ze de kennis en inzichten uit de online training kunnen toepassen in de eigen werkpraktijk.
Individuele reflectie voor de deelnemers
Neem een lastige praktijksituatie uit je eigen werkpraktijk over het thema van deze online training.
Opdracht in de break-out rooms
Bespreek de praktijkcasus van een van de cursisten in de break-out room.
Gebruik de kennis en inzichten van deze training om opnieuw naar de lastige praktijksituatie te kijken.
Plenaire nabespreking
Het is doorgaans geen aanrader om de verschillende praktijksituaties in detail met elkaar te bespreken. Dat kost heel veel tijd, en levert maar beperkt meer inzicht op in aanvulling op de break-out rooms.
Op de Toolbox Werkvormen Training wordt de online werkvorm Eigen Praktijksituatie uitgebreider beschreven, met onder andere tips hoe je de plenaire nabespreking wél kunt aanpakken.
Deze online werkvorm is bij uitstek geschikt voor het toepassen van de theorie in de praktijk. De online werkvorm geeft de trainer de mogelijkheid om vanuit zijn kennis en ervaring een aantal veel voorkomende praktijkdilemma’s of ingewikkelde praktijksituaties in te brengen.
Je kunt deze werkvorm inzetten nadat je de theorie hebt overgedragen. Een interessante aanvulling is om de werkvorm al te starten voor de theorie. Je vergroot dan de leerbehoefte en leermotivatie van de deelnemers.
Keuze van de casus
Kies een praktijkcasus die herkenbaar is voor de deelnemers aan je online training en die het dilemma illustreert dat je in de spotlights wilt zetten.
Hoe eenvoudiger de setting van de casus, hoe bruikbaarder. Anders gaat er heel veel aandacht naar de inhoud van de casus in plaats van naar het toepassen van de theorie op de casus.
Beschrijf de casus kort en krachtig.
Op de Toolbox Werkvormen Training worden 2 varianten van de online werkvorm Wat als … stap voor stap beschreven.
Deze werkvorm is bij uitstek geschikt als je een stappenplan of model hebt overgedragen aan de deelnemers, en wilt dat ze dit stappenplan of model beter gaan begrijpen en onthouden.
Leg het doel en de werkwijze van de opdracht voor de break-out rooms duidelijk uit, en geef aan hoeveel tijd ze hebben voor de opdracht.
Online werkvorm A: De volgorde van de stappen in beeld
Zet de stappen van het stappenplan in willekeurige volgorde onder elkaar. Afhankelijk van het doel van je opdracht kun je onder elke stap een korte toelichting van de stap zetten.
Je kunt het bestand met deze informatie bijvoorbeeld in de chat zetten, op een document via de chat delen, via de mail toesturen, of een document delen via google docs.
In de break-out rooms discussiëren de deelnemers in groepjes van 3 over de juiste volgorde van de stappen.
De gekozen volgorde kunnen ze bijvoorbeeld communiceren via de chat, of op het whiteboard in de break-out room zetten en in de plenaire sessie delen via share screen.
Online werkvorm B: Zicht op wat de verschillende stappen inhouden
Een variant op Optie A is om vanuit de praktijk bij elke stap één of meerdere voorbeelden te geven. Je beschrijft het voorbeeld zonder te benoemen bij welke stap dit hoort.
In de break-out rooms discussiëren de deelnemers welk voorbeeld hoort bij welke stap.
Je kunt ook per stap meerdere voorbeelden geven (maximaal 3). Je maakt de opdracht extra uitdagend als je elk voorbeeld apart weergeeft.
Plenaire nabespreking
Op de Toolbox Werkvormen Training wordt de online werkvorm Stappenplan in beeld uitgebreider beschreven, met onder een speelse en een samenwerkingsvariant.
Nieuwsgierig naar meer inspiratie, kennis en praktische handvatten voor trainen? Lees dan:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en artikelen op onze Kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Meer tools vind je op onze kennisbank onder de Toolbox voor trainers, coaches en teamcoaches. Zoals:
Zoek je een opleiding waarin je meer leert over Online trainen? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:
Ben je op zoek naar Werkvormen voor Trainers, die inspirerend, uitdagend, transfergericht, inzichtgevend of activerend zijn in je…
Uitleg en voorbeeldprogramma voor het toepassen van het Train de Trainer Model de Programmeerkristal voor het ontwikkelen van…
Als trainer kun je gemakkelijk te gefocust zijn op de inhoud van je training of op je trainingsprogramma.…
Hoe houd je bij online training geven de energie in de groep levendig en je deelnemers aangehaakt als…
Praat mee