De bovenstroom en onderstroom in teamcoaching
Dit blog geeft je inzicht in wat teamcoaching op de boven- en onderstroom inhoudt, en wat dit van de teamcoach vraagt.
Dit blog geeft je inzicht in wat teamcoaching op de boven- en onderstroom inhoudt, en wat dit van de teamcoach vraagt.
Laatst vroeg iemand mij ‘Wat is teamcoaching?’ Teamcoaching is het begeleiden van een team naar een effectieve samenwerking, waarin de gewenste teamresultaten worden behaald en de teamleden plezier hebben in hun werk en de onderlinge samenwerking. Hiervoor is het nodig dat het team zich bewust wordt van de teamkracht en van de teampatronen die een effectieve samenwerking belemmeren, en vervolgens stappen leert zetten om de teamsamenwerking te versterken.’
In de praktijk betekent dit doorgaans dat teamcoaching een pittige en uitdagende klus is. Pittig omdat je als teamcoach midden in de groepsdynamiek, emoties en teampatronen stapt. Uitdagend omdat het flink wat overzicht en inzicht in de teampatronen, vakmanschap in teamcoaching, en persoonlijke reflectie en stevigheid van de teamcoach vraagt.
Om teamcoaching wat concreter te verkennen, introduceer ik hier een voorbeeld team, waarin patronen en dynamieken spelen die je wellicht ook herkent bij andere teams. Zo krijg je een concreter beeld van wat teamcoaching is. Het team is schematisch weergegeven in onderstaande figuur, en bestaat uit:
In teamcoaching kun je groepsdynamisch en systemisch naar de teamsamenwerking kijken, en groepsdynamische en systemische werkvormen inzetten.
Figuur: Voorbeeld team
In systemische teamcoaching onderzoek je de teamsamenwerking vanuit de 3 systemische wetmatigheden: ordening, erbij horen, balans in geven en nemen. Hierbij kun je gebruik maken van teamopstellingen.
De figuur hierboven is eigenlijk al een eenvoudige opstelling van het team; alleen de kijkrichting van de verschillende personen ontbreekt. Toch kun je je op basis van dit plaatje als teamcoach al afvragen: Wat valt je op?
Wanneer je met een systemische bril kijkt, beantwoord je deze vraag vanuit objectieve waarneming en zonder te analyseren of interpreteren. Zo vallen hier bijvoorbeeld de 2 gesloten subsystemen op, 1 open subsysteem en de plek die de manager inneemt.
Daarnaast kun je vanuit systemisch werken kijken naar de 3 systemische wetmatigheden:
Kernachtig interveniëren in team- en organisatiedynamiek
Leer jezelf als belangrijkste coachingsinstrument in zetten en vergroot je je systemische interventiekunde.
Groepsdynamische teamcoaching houdt in dat je de onderzoekt welke groepsdynamische patronen de teamsamenwerking versterken of verzwakken. Je kunt hierbij denken aan thema’s als veel- en weinig praters, leiderschap, elkaar (niet) aanspreken, teamrollen, omgaan met emoties, visie en waarden.
Groepsdynamisch teamcoachen richt zich op de bovenstroom en onderstroom van de teamsamenwerking. Het Stermodel van de zes ontwikkelingsniveaus is hierbij een bruikbaar hulpmiddel.
Figuur: Stermodel en de zes ontwikkelingsniveaus in teamontwikkeling
De bovenstroom en onderstroom spelen zowel in de teampatronen als ook in de individuele patronen van de teamleden. Wanneer je een team groepsdynamisch coacht, zul je voortdurend afwisselen tussen aandacht voor de individuele patronen in de samenwerking en de teampatronen die de samenwerking versterken of verzwakken.
Bij de vraag ‘Wat is teamcoaching’ is de contractering tussen de teamcoach, de opdrachtgever en het team een belangrijk aandachtspunt. In de contracteringsfase bespreek je of de opdracht gericht is op het faciliteren van een beleidsbijeenkomst, het versterken van de teamsamenwerking, of bijvoorbeeld op het begeleiden van inhoudelijke training. Wanneer de opdracht gericht is op het versterken van de teamsamenwerking, is er sprake van teamcoaching.
Een ander aandachtspunt in de contracteringsfase van teamcoaching is: Wie heeft er behoefte aan teamcoaching? Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de manager vindt dat het team gecoacht moet worden, maar dat daar in het team helemaal geen motivatie voor is. Interessant is, wat jij dan doet als teamcoach. Ga je toch met het team aan de slag? Neem je de rol van de manager over? Ga je er met het team een ‘leuke’ dag van maken?
In de figuur van het voorbeeld team heeft de teamcoach een plek gekozen. Welke plek zou jij als teamcoach kiezen en waarom? De plek van de teamcoach bepaalt in grote mate wat de teamcoaching in de praktijk gaat inhouden.
Het kan heel inzicht gevend zijn om jouw keuze en motivatie van jouw plek als teamcoach te onderzoeken, bijvoorbeeld:
Als teamcoach kies je je plek op basis van wat je in het team en de organisatiecontext aantreft. Daarbij heb je zo je (systemische en groepsdynamische) gewoontes. Gewoontes die voor de manager of het team heel aantrekkelijk kunnen zijn, bijvoorbeeld omdat de manager dan verantwoordelijkheden van hem op jouw schouders kan leggen, of omdat het team een beroep doet op jouw kwaliteit van veiligheid creëren zodat ze de teampatronen niet echt op tafel hoeven leggen.
Met dit soort patronen schrijf je een ongeschreven contract in hoe jij als teamcoach met de manager omgaat. Het ongeschreven contract is doorgaans ook onbesproken. Wanneer je bewust bent dat zo’n contract dreigt te ontstaan, kun je dit in de voorfase van de teamcoaching bespreekbaar maken. In mijn blog Systemisch Contracteren in Teamcoaching lees je hier meer over.
Nu je meer inzicht hebt in wat teamcoaching is, neem ik je tenslotte mee in de competenties die professionele teamcoaching vraagt van de teamcoach.
Het vakmanschap van de teamcoach begint dus al direct bij de eerste contacten met de organisatie, de manager en het team. Je systemische bril helpt je om naar het team te kijken in zijn bredere systemische context. Met je groepsdynamische bril zoom je in op de bovenstroom en onderstroom van de teamsamenwerking.
Tijdens de teamcoaching heb je in mijn visie extra veel impact wanneer je groepsdynamische en systemische werkvormen en interventies kunt inzetten. Wanneer je bijvoorbeeld vanuit het systemisch werken een teamopstelling maakt binnen de teamcoaching, gebruik je de krachtige spiegel van de teamopstelling binnen de grilligheden van de teamdynamiek. Tijdens het reflecteren en bespreken van de inzichten uit de opstelling vragen de emoties, weerstanden, persoonlijke en teampatronen soms stevig groepsdynamisch vakmanschap om het gesprek opbouwend en respectvol te houden.
Bij het groepsdynamisch teamcoachen maak je gebruik van de hier-en-nu situaties die zich aandienen gerelateerd aan de doelen van de teamcoaching. Daarnaast zet je groepsdynamische werkvormen in om de teamsamenwerking te versterken op de bovenstroom en onderstroom.
Een teamopstelling kan een krachtige aanvulling zijn op groepsdynamisch teamcoachen. Teampatronen die met groepsdynamische werkvormen soms moeizaam bespreekbaar worden, kunnen in een opstelling opeens duidelijk op tafel komen.
In het competentieprofiel ‘Systemisch Teamcoach en Teamtrainer’ onderscheid ik 6 competenties voor de teamcoach:
Nieuwsgierig naar meer inspiratie, kennis en praktische handvatten voor Teamcoaching? Lees dan:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en artikelen op onze Kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Meer tools vind je op onze kennisbank onder de Toolbox voor trainers, coaches en teamcoaches. Zoals:
Zoek je een opleiding waarin je meer leert over Teamcoaching? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:
In dit blog beschrijf ik 7 team interventies voor teamcoaching op de bovenstroom en de onderstroom. Ook geef…
Wanneer je als teamtrainer / teamcoach bewust omgaat met de plek van waaruit je het team begeleidt, wordt…
Vanaf het eerste contact met je opdrachtgever kom je als teamcoach systemische thema's tegen die het contracteren beïnvloeden.…
Als teamcoach moet je kunnen doordringen tot de kern van het teampatroon en het teamfunctioneren kunnen onderzoeken binnen…
Praat mee