Training doelen formuleren is cruciaal bij maken van een training ontwerp met impact. De doelenhiërarchie helpt je om doelen formuleren voor de hele training, de trainingsdoelen van de verschillende thema’s en de werkdoelen voor de verschillende werkvormen.
Wanneer je bij het ontwikkelen van je training de thema’s van de training hebt bepaald ga je trainingsdoelen formuleren. Je gaat dan voor elk thema de doelen formuleren die je met je deelnemers wilt realiseren. Zo geef je met de trainingsdoelen een concrete en evalueerbare focus aan je training ontwerp.
Een voorbeeld: Je gaat een 2-daagse Training Open Onderhandelen ontwikkelen volgens Harvard methode van Fisher en Ury. Je onderscheidt 4 trainingsthema’s: Aandacht voor belangen, Stijlen van conflicthantering, Creativiteit, Lastige praktijksituaties.
Per thema vraag je je dan af: Wat wil ik dat de deelnemers hiermee na de training doen in hun werkpraktijk? Op deze manier formuleer je voor de 2-daagse Training Open Onderhandelen 4 trainingsdoelen.
Zo kan het trainingsdoel voor het thema Stijlen van conflicthantering bijvoorbeeld zijn: De deelnemers gaan resultaatgericht én relatiegericht om met belangentegenstellingen in hun werk.
Om het doelen formuleren gestructureerd aan te pakken, is het aan te raden om een doelenhiërarchie voor je training te maken. De doelenhiërarchie van je training ontwerp is een schematische weergave van het hoofddoel van de training, naar de trainingsdoelen per thema, en slotte naar de concrete werkdoelen.
De doelenhiërarchie van je training
Bovenin de doelenhiërachie staat het hoofdthema van de training, en het geformuleerde hoofddoel van de training. Zo is in de voorbeeldtraining het hoofdthema Open Onderhandelen de Harvard methode, en het hoofddoel bijvoorbeeld: De deelnemers onderhandelen in hun werksituaties volgens de Harvard methode.
Zoals hierboven geïllustreerd wordt het hoofdthema onderverdeeld in trainingsthema’s, en wordt bij elk trainingsthema een trainingsdoel geformuleerd.
Wanneer alle trainingsdoelen zijn gerealiseerd, is – als het goed is – ook het hoofddoel gerealiseerd.
Figuur: Basis doelenhiërarchie voor training
De basis doelenhiërarchie bepaal je in overleg met de opdrachtgever. Vaak neem je de trainingsthema’s en trainingsdoelen op in de offerte.
Als richtlijn voor het aantal trainingsthema’s dat je in de offerte kunt opnemen, hanteer ik vaak één thema per trainingsdagdeel. Je kunt dan een vaardigheid gedegen inoefenen en werken aan de transfer naar de praktijk. Wanneer je één thema zeer uitgebreid of diepgaand moet behandelen, kun je hiervoor zelfs gemakkelijk een hele dag (dus twee trainingsdagdelen) uittrekken.
Meer thema’s per dagdeel leidt meestal alleen tot kennis, inzicht en bewustwording, en niet tot daadwerkelijke gedragsverandering. Dit zijn in het acquisitiegesprek vaak belangrijke punten om met de opdrachtgever te bespreken: Welke doelen formuleert de opdrachtgever voor de training, en hoeveel dagdelen training wil hij hiervoor inkopen?
Vanuit jouw visie en deskundigheid als trainer kun je de opdrachtgever adviseren over een optimaal trainingstraject voor de trainingsdoelen die de opdrachtgever belangrijk vindt.
Word Vaardigheidstrainer en Trainer Persoonlijke Ontwikkeling
NOBTRA erkende opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Leer het trainersvak!
Voor de trainer gaat het formuleren van doelen na de vastgestelde trainingsdoelen nog een stukje verder. De trainingsdoelen geven nog te weinig ondersteuning voor de keuze van de juiste werkvormen. Daarom wordt elk trainingsdoel uitgesplitst in zogenoemde werkdoelen. Werkdoelen zijn zeer concreet geformuleerd in termen van kennen, willen, kunnen of doen. Hierdoor geven ze direct richting aan het type werkvorm dat nodig is om het doel te realiseren. Alle werkdoelen die behoren tot een trainingsdoel zorgen samen voor het realiseren van dat trainingsdoel.
Schematisch ziet een volledige doelenhiërarchie er als volgt uit:
Figuur 2: Doelenhiërarchie voor training
In de voorbeeldtraining Open Onderhandelen met de Harvard methode was het trainingsdoel bij het thema Stijlen van conflicthantering:
De deelnemers gaan resultaatgericht én relatiegericht om met belangentegenstellingen in hun werk.
Hier kun je bijvoorbeeld de volgende werkdoelen onder formuleren:
Figuur: Voorbeeld doelenhiërarchie Training Open Onderhandelen
Maak een doelenhiërarchie voor een training die je binnenkort gaat geven.
Meer leren?
Wil je leren hoe je trainingsprogramma’s op de bovenstroom en onderstroom ontwikkelt? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in:
Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.
Deze e-learning wordt uitgebreider behandeld in het inspirerende boek Trainen met Hart en Ziel, Ontwikkelen van effectieve trainingsprogramma’s voor communicatie- en managementtrainers, van Silvia Blankestijn.
Het boek geeft een gedegen en praktijkgericht inzicht in de aspecten die van belang zijn bij het ontwikkelen van effectieve trainingsprogramma’s. De verschillende thema’s worden geïllustreerd met herkenbare praktijkvoorbeelden.
In dit blog beschrijf ik 5 werkvormen om in je training nieuwe vaardigheden te modelleren, waarmee je de…
In dit blog beschrijf ik hoe je het model van Geweldloze Communicatie gebruikt in 3 verschillende type trainingen.…
In dit blog beschrijf ik voor 3 vaardigheidstrainingen en hoe je vanuit de bovenstroom een uitstapje naar de…
In dit blog maak ik je wegwijs in onze gratis online kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel
Download e-book