Voice Dialogue: kennismaken met je subpersonen

Esther Broekman geeft je inzicht in haar favoriete methodiek Voice Dialogue: doel, praktische tips en aandachtspunten voor de coach of trainer.



‘Waardevol om je te leren kennen! Dank voor deze ontmoeting’. Met deze woorden bedank ik de ‘pusher’ van mijn coachee. Met een uitdagende ferme glimlach om de mond krijg ik reactie: ‘Uiteraard, graag gedaan, als je me nodig hebt, weet je me te vinden!’

Voice Dialogue, één van mijn favoriete instrumenten in coaching. De ontmoetingen met de verschillende subpersonen die bij je horen, geven veel inzicht en bij erkenning de mogelijkheid tot hernieuwde regie en het maken van keuzes. Door de verhalen en woorden van de verschillende subpersonen, hun tegenstellingen, hun kracht en beperking, de diversiteit in hun energie, hun verworven taak en het wel of niet samenwerken ervan, ontstaat een dynamische sessie. Een zeer krachtig instrument!

Het doel van Voice Dialogue
Het doel van een voice dialoguesessie is zeer waardig: het samen verkennen en ervaren van de diverse subpersonen. Door subpersonen ruimte en spreektijd te geven, ontstaat er erkenning en  een diepgaander contact in de coachee zelf. Er is ruimte voor bewustwording, balans en het geeft de coachee bewegingsruimte. Een methode voor een divers palet aan vragen zowel op het gebied van werk als vragen in het kader van persoonlijke ontwikkeling.

Methodiektraining Voice Dialoge

Leer speelse en verdiepende werkvormen uit Voice Dialogue

Tweedaagse methodiektraining voor coaches, trainers, managers, opleiders en teamcoaches

Meer informatie

Methodiektraining Voice Dialoge

De coach in een Voice Dialogue sessie
Voice Dialogue vraagt van de coach volledige aanwezigheid, fair witness, energetisch werken en ook lef. Dat maakt dit instrument zeer uitdagend. Je werkt met primaire en verstoten subpersonen, onteigende, ontwikkelde of juist onontwikkelde delen. We kijken naar de subpersonen als mensen van vlees en bloed. Ieder met een eigen functie, gedachten, gevoelens, herinneringen, wensen. Ze hebben ieder een eigen dynamiek, voorkomen en uitstraling. Je bent als coach in een voice dialogue sessie sensitief en alert op de subtiele verschillen in energie. Want bij een kleine verandering heeft zich wellicht een nieuwe subpersoon aangediend. Uitdagend dus!

Kennismaken met subpersonen
Als coach besteed je een groot deel van de tijd in een voice dialoguesessie aan de ontmoeting met één of meerdere subpersonen: ‘de kennismaking’. Je bent er op uit een subpersoon in het licht te zetten, aan het woord te laten en helemaal zichtbaar te laten zijn. Vragen die je kunt stellen in deze ontmoeting zijn o.a.:

  • Wie ben jij?
  • Wat is jouw naam? Hoe wil je dat ik je aanspreek?
  • Hoe oud ben je?
  • Ben je een man of een vrouw?
  • Sinds wanneer ben jij in het leven van ….?
  • Wat is jouw functie/taak?
  • Ben je er vaak, weinig, genoeg?
  • Wanneer spring bij/erbij in?

Je coachee leert dit deel van zichzelf zo goed kennen.  Als coach is het belangrijk  dat je tijdens het vragen stellen de energie van het betreffende deel spiegelt. Zo ontstaat er verbinding, ruimte tot nog meer aanwezig zijn.

Bewust Ego
Naast de diverse subpersonen, maak je als coach altijd gebruik van een centrale positie. Een plek in de ruimte waar alle delen samenkomen, integreren. Dit noemen we het Bewuste Ego. Een belangrijke positie van waaruit je vertrekt en waar je ook naar terugkeert in een voice dialoguesessie. Vanuit het bewuste ego is de coachee in staat zijn subpersonen te managen.

Volumeknop
Een mooi metafoor in het managen van de subpersonen is de Volumeknop. De volumeknop zet  ik als coach graag in, elke voice dialoguesessie weer. Krachtig om te zien hoe coachees met het verbeelden van deze knop zelf de juiste frequenties en finetuning proberen te vinden en de balans zoeken tussen de verschillende subpersonen. Bij elke vraag is het mogelijk anders af te stemmen, dit geeft de coachee weer de regie.

Voice Dialoque, er valt veel over te zeggen, er zijn waardevolle en praktische boeken over geschreven. Het is voor mij een specialisme en een verdiepende techniek, die training vraagt om in de vingers te krijgen. De psychologie van de verschillende Ikken is leerzaam, inzichtgevend en dynamisch. Een gave techniek om te beheersen als coach, begeleider, trainer, maar even zo belangrijk om ook zelf in contact te staan met jouw subpersonen.
Wie voert er vandaag bij jou het hoogste woord?

Wil je leren coachen, trainen of begeleiden met Voice Dialogue

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Relevante artikelen

  • Verdiepende methodieken

    In dit artikel vind je een korte introductie van 4 verdiepende methodieken: Systemisch werken, Gestalt, Voice Dialogue en…

  • Transactionele Analyse in coaching

    Transactionele Analyse (TA) biedt bruikbare structuren en inzichten voor de coach, waaronder de egoposities. Lees verder voor een…


Onderwerpen

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!