E-Learning Zorgvuldig en opbouwend feedback geven

Opbouwend feedback geven volgens het vijfstappenplan

In deze opdracht leer je opbouwend feedback geven door je feedback zorgvuldig te formuleren volgens het vijfstappenplan.

Neem daarom een collega in gedachten die je de afgelopen tijd feedback had willen geven, maar wat je niet hebt gedaan.

Of neem een situatie waarin je iemand feedback hebt gegeven die niet goed is uitgepakt.

Stap 1: Concrete waarneming

  • Beschrijf het gedrag van de ander waarop je hem of haar wilt aanspreken.
  • Zorg dat je je beperkt tot concrete waarnemingen; probeer alle interpretaties uit je beschrijving te halen.

Stap 2: Check

  • Vergeet niet om te checken of de ander de situatie die je hebt beschreven herkent.
  • Zorg voor interactie.

Stap 3: Effect

  • Geef nu aan welk effect wat het gedrag van de ander op jou was.
  • Vermijd hierbij verwijten.
  • Spreek in ik-taal, het gaat immers om het effect op jou.

Stap 4: Check

  • Ook nu is het weer belangrijk om te checken.
  • Nu gaat het erom of de ander zich kan voorstellen dat zijn/haar gedrag dit effect op jou heeft gehad.
  • Zoek dus ook nu weer de dialoog.
  • Mik op een open en eerlijk gesprek.

Stap 5: Advies

  • Geef de ander je advies: welk gedrag zou een ander/beter/prettiger effect op jou hebben?
  • Benoem het gewenste gedrag zo concreet mogelijk: wat zou de ander in zo’n situatie wat jou betreft dan precies doen?

Wanneer kun je alsnog feedback geven?

Als de situatie minder dan een week geleden is, kun je overwegen om de feedback alsnog te geven.

Is de situatie langer dan een week geleden, dan is ze als het ware verjaard.

De kans dat de ander herkent waar je het over hebt, is dan te klein.

Bovendien kom je dan al snel in de categorie ‘oude koeien uit de sloot halen’. En dat is een categorie die doorgaans niet bepaald bijdraagt aan een betere communicatie.

Gebruik deze opdrachten ook als coach of trainer

Je kunt de opdrachten uit deze e-learning ook gebruiken tijdens je coaching of training. Wil je hier meer over leren?

Dan ben je van harte welkom in onze Coachingsopleidingen met ziel en zakelijkheid of Trainersopleidingen met ziel en zakelijkheid.

communiceren met ziel en zakelijkheid

Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.

In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!

 

Relevante artikelen

  • Wil je Trainer en/of Coach worden?

    Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…

  • De vier interventieniveaus in teamcoaching

    Voor een effectieve samenwerking is het noodzakelijk dat er gecommuniceerd wordt op vier communicatieniveaus: inhoud, procedure, interactie en…

  • Samenwerken met verschillende persoonlijkheden

    Mensen zitten verschillend in elkaar, ze denken anders, reageren anders, communiceren anders. Dat maakt samenwerken leuk én lastig.…

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches